Luc De Groote, jarenlang het boegbeeld van Belgacom Mobile en later Proximus, is op 65-jarige leeftijd overleden. Hij was een van de sterkhouders tijdens de woelige periode rond de opstart van de mobiele operator.
Luc De Groote was bij de aanvang betrokken bij de oprichting van Belgacom Mobile in 1994. De mobiele dochter werd verzelfstandigd omdat de Amerikaanse operator Airtouch een kwart van de aandelen overnam. De Nederlander Bessel Kok was toen nog ceo van de Belgacom groep. In 1995 moest hij de plaat poetsen na een reeks schandalen bij de groep en werd hij opgevolgd door John Goossens die overkwam van Alcatel.
Ondanks alle heisa bij de opstart van Belgacom Mobile en de uitrol van het gsm-netwerk slaagde De Groote er toch in om een zekere sereniteit naar de buitenwereld te behouden. Hij leidde marketing, communicatie en corporate affairs en kreeg daardoor behoorlijk wat aanzien. Het werd bovendien een van de grootse marketingcampagnes ooit. Onder het bewind van ceo Philippe Vanderputten vanaf juli 1998 keerde de rust terug.
Toen Belgacom Mobile eind 2006 opnieuw ingelijfd werd bij de Belgacom groep (nu Proximus) was dat de start van een grote reorganisatie. De Groote verliet de telecomoperator in de lente van 2007 en werd later zelfstandig marketingdirecteur van Knokke Heist. Hij was een bijzonder aimabele man met een goed ontwikkeld gevoel voor humor.