'Big Brother' mag dan binnenkort terugkomen als tv-programma, op internet is het dagelijks Big Brother. Welke bedrijven gaan het verst? Oftewel, wie wil alles over u weten?
Bijna iedereen doet het: op ‘accepteer’ klikken bij een cookie-pop-up zonder de informatie te lezen, gewoon om meteen bij de website in kwestie terecht te komen. Welke data stellen we dan telkens ter beschikking?
Clario, een security-specialist, deed de test. Het analyseerde een vijftigtal populaire apps en bekeek de data die ze bij de gebruikers – u dus – sprokkelen.
- Welke data verzamelen ze?
Het soort gegevens dat (internet)bedrijven verzamelen, varieert van de zaken die we zouden verwachten – uw naam, geboortedatum en e-mailadres – tot de meer obscure zaken, zoals uw huisdieren, hobby’s, lengte en gewicht.
Sommige merken bewaren ook uw bankgegevens, net als koppelingen naar uw sociale-media-accounts en de data die u daarop deelt. ‘Wat ze met die gegevens doen, hangt af van wat voor soort bedrijf ze zijn, maar vaak resulteert het in gerichte reclame’, aldus contentmanager Mary Atamaniuk van Clario.
- Wat verzamelen ze het vaakst?
Uw e-mailadres, zo blijkt. Van alle bedrijven en apps die werden onderzocht, waren er 94 procent die uw e-mailadres opvragen en opslaan. ‘Alle sociale media waarmee u verbonden bent, of elke winkel waar u gekocht heeft, zal uw e-mailadres in zijn bestand (willen) hebben’, oppert Atamaniuk.
Wat dan weer zeldzaam is, maar toch ook opduikt, is iets als uw gewicht. Bijna één op vijf van de onderzochte apps vraagt ernaar.
- Wie verzamelt de meeste gegevens?
Sociale-mediabedrijven verzamelen het meest. Bovenaan de lijst van dataverzamelaars staat, niet geheel verrassend, Facebook. Als sociaal netwerk zijn ze afhankelijk van de toegang tot zoveel mogelijk gegevens, zodat ze u vrienden of groepen kunnen aanbevelen. En het allerbelangrijkste (voor Facebook): u voorstellen aan adverteerders. ‘Hoe meer ze over u weten, hoe meer advertentieomzet. En bij Facebook gaat het in dit geval om ongeveer veertien miljard euro per jaar.’
- Hoeveel verzamelen ze?
Facebook, volgens Clario, verzamelt zowat zeventig procent van alle data die een bedrijf legaal kan verzamelen. Instagram komt als volgende in de lijst. Deze Facebook-app verzamelt net geen zestig procent van alle beschikbare data, zoals uw hobby’s, lengte, gewicht en seksuele geaardheid.
Datingapp Tinder – derde in de lijst – bewaart uw leeftijd, seksuele geaardheid, lengte, interesses en of u huisdieren hebt. ‘Het slaat ook uw bankgegevens op, net als alle (flirterige) berichten die u naar matches stuurt’, weet Atamaniuk.
- Wie verzamelt het minst?
Ook al is Amazon de grootste online-retailer ter wereld, toch verzamelt de site slechts een fractie van de gegevens in vergelijking met andere bedrijven: een kwart.
Welke merken ook lager op de lijst van Clario staan, zijn WhatsApp, Facetune en Pornhub. Deze laatste houdt trouwens enkel het type toestel bij waarmee u naar de site surft (mobiel of desktop) én uw beeldvoorkeuren. Het is maar dat u het weet.
De ‘winnaars’
Deze merken bewaren het meest, met tussen haakjes het percentage ten aanzien van alle mogelijk te bewaren data.
1. Facebook (71 procent)
2. Instagram (59 procent)
3. Tinder (56 procent
4. Grindr (53 procent)
5. Uber (53 procent)
6. Strava (41 procent)
7. Tesco (38 procent)
8. Spotify (35 procent)
9. MyFitnessPal (35 procent)
10. Jet2 (35 procent)
Bron: Clario, 2020
De volledige lijst van het onder van Clario vindt u hier.