ReTiBo, het it-project van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn, is alweer uitgesteld. Als nieuwe finale datum wordt nu 2021 vooropgesteld. Dat schrijft De Tijd. De fundamenten van het project werden in 2005 gelegd en het heeft al 150 miljoen euro gekost.
ReTiBo (Registratie, Ticketing & Boordcomputer) is het project waarmee De Lijn definitief zijn magneetkaarten op bussen en trams wou vervangen. Het moest daarnaast ook de halteaankondigingen en rittenschema’s van de chauffeurs digitaliseren. Vorig jaar nog beloofde De Lijn-topman Roger Kesteloot dat het in mei van dit jaar zou worden opgeleverd, maar die datum is dus niet gehaald.
De Lijn-woordvoerster Karen Van der Sype wijt de nieuwe vertraging aan corona en ‘onvoorziene omstandigheden.’ De laatste modaliteiten zouden nu getest worden, zodat het systeem tegen eind dit jaar wordt opgeleverd. Daarna kan het dan vanaf volgend jaar definitief in gebruik worden genomen.
ReTiBo kreeg groen licht in 2005, vijftien jaar geleden. Uiteindelijk werd het project pas in 2011 gegund omdat de offerteprocedures niet correct gevolgd waren. De winnaar was toen de tijdelijk vennootschap Profa (een consortium van Fabricom, Prodata Mobility Systems en Prodata Systems) dat het project voor 97 miljoen euro zou klaren. Toen zij daar niet in slaagden, moesten ze een boete van vijf miljoen betalen. In 2014 werd Prodata Mobility Systems overgenomen door het Oostenrijkse Kapsch dat op zijn beurt vorig jaar in handen kwam van Kontron, een Duitse dochter van het beursgenoteerde S&T. Ook Prodata Systems heeft ondertussen een nieuwe eigenaar. De familie Carbonez, de oprichters, verkochten in september van dit jaar 51 procent van de aandelen aan de Waalse it-groep NRB.
Brain drain
In de wandelgangen van De Lijn wordt de schuld van de vertraging vooral bij softwareleverancier Kontron Belgium en Kapsch gelegd, zo weet De Tijd. Volgens de vervoersmaatschappij was er bij Prodata een stevige ‘brain drain’ na de overname door Kapsch, waardoor ReTiBo in het honderd liep. Kontron zelf ziet het anders. Volgens hen kwam De Lijn met extra eisen aandraven die de einddatum van het project naar achteren duwden.
Ondertussen is de kostprijs van ReTiBo tot 150 miljoen opgelopen. Twee keer al heeft De Lijn overwogen om de stekker uit het project te trekken, omdat het deels al overbodig is geworden. Het dossier komt nu op het bord van Ann Schoubs, de nieuwe topvrouw van De Lijn die vorige week de plaats innam van Roger Kesteloot, die met pensioen gaat. Zij stond ooit nog aan het hoofd van Ypto, het it-filiaal van treinmaatschappij NMBS. Daar zou ze door toenmalig ceo Jo Cornu echter opzijgeschoven zijn, aldus De Tijd, vanwege de it-problemen bij het spoor.