De pandemie brengt de digitale transformatie van bedrijven in een stroomversnelling: telewerk, e-commerce, online-samenwerken. Van de een op de ander dag is dat alles geëvolueerd van handig tot onmisbaar.
Maar niet alles is tegelijk door te voeren. Het it-budget van bedrijven laat dit gewoon niet toe én er is onvoldoende mankracht om een digitale omgeving in één ruk te bewerkstelligen. De bedrijven moeten dus hun prioriteiten op lange en korte termijn uitstippelen. Hoe ziet de ideale digitale wereld eruit? En wat kunnen we nu al realiseren?
Prioriteiten
We lezen veel over langetermijnstrategieën en -doelstellingen. Maar hoe zit het met de prioriteiten op korte termijn? Ik zie, vanuit mijn ervaring en contacten met bedrijven, een aantal korte-termijnprioriteiten:
- De bedrijven snoeien niet in hun it-budget, maar evalueren en optimaliseren het.
- De belangrijkste it-uitgaven op korte termijn zijn: betere hardware, betere beveiliging en een efficiënter gebruik van de bestaande cloudoplossingen.
- Werken op afstand moet dringend beter. De laatste richtlijnen van de overheid aangaande telewerk maken deze prioriteit kristalhelder.
Een pak bedrijven in België geeft nog altijd evenveel uit aan it, maar bekijkt hoe en waar het budget het best is te benutten. Concreet zou dit andere projectprioriteiten of een hogere efficiënte van de uitgevoerde it-projecten met hetzelfde budget kunnen opleveren. Waar zeker ruimte is voor verbetering, is in het gebruik van clouddiensten. Bedrijven waar de oefening gemaakt wordt om te kijken voor welke clouddiensten er betaald wordt en welke gebruikt worden, stellen steevast vast dat een deel van het budget opgaat aan niet-gebruikte clouddiensten. Hier zitten, wat budgetoptimalisatie betreft, zeker quick wins.
Kortetermijnkeuzes noodzakelijk
Uit mijn contacten komt ook volgende kortetermijnprioriteiten naar voren: updates van de hardware voor de medewerkers en een betere beveiliging. Met het oog op telewerk waren ook de mobiele apparaten en schermen dringend aan vervanging toe. Zaken die ook vaak ter sprake kwamen: nieuwe cloudtoepassingen, een betere cloud-infrastructuur en optimalisering van de softwarelicenties. De bedrijfsactiviteiten beveiligen en wendbaarheid van de medewerkers zijn essentiële factoren voor de it-investeringen op korte termijn.
Werken op afstand moet beter
De overheid besloot tijdens zowel de eerste als tweede coronagolf dat iedereen zo veel mogelijk van thuis moet werken. Ook hier leert de ervaring een aantal zaken.
- Medewerkers zijn dikwijls onvoldoende vertrouwd met het gebruik van ‘remote’ applicaties;
- Netwerkproblemen bemoeilijken het contact en de samenwerking;
- Er zijn haast altijd onvoldoende softwarelicenties om op een correcte manier van thuis te werken.
Bovenstaande zaken zijn ‘harde’ elementen. Maar er is ook zoiets als de meer ‘zachte’ zaken. Zoals het zorgen voor een functionele en uniforme digitale werkomgeving voor alle medewerkers. Vaak is een digitale omgeving een lappendeken van verschillende toepassingen waar overzicht, samenhang en transparant werken ontbreken. En zelfs een perfect digitaal ingericht omgeving is geen garantie tot succes. Je medewerkers structuur en begeleiding bieden in hun weg door het kantoor-werkomgeving is belangrijk. De managers trainen in ‘remote’ leadership is zeker geen overbodige luxe.
Elk bedrijf, elke organisatie zou de eigen situatie onder de loep moeten nemen en een korte- en langetermijnstrategie uitwerken die de digitale evolutie niet alleen een boost geeft maar simpelweg als het ‘nieuwe normaal’ installeert. Wie nu nog niet voldoende op de digitale weg zit, krijgt het hard te verduren.
Auteur: Marie del Marmol, country manager Insight Belux