Op de Belgische bankenmarkt onderscheiden Belfius en KBC zich met een uitgebreid en efficiënt digitaal aanbod. Dat blijkt uit een onderzoek van D-Rating. De meeste traditionele banken hebben nog wel een achterstand op de puur digitale neobanken.
D-Rating onderzocht het digitale aanbod van 58 Europese banken. De studie vergelijkt de efficiëntie en de omvang van het digitaal aanbod en analyseert het klantenparcours (zoals het openen van een rekening of het uitvoeren van een overschrijving), de contactkanalen, functies en bankdiensten die digitaal beschikbaar zijn.
In het verslag worden negen Belgische en Nederlandse banken geanalyseerd: ABN Amro (NL), Belfius (BE), BNP Paribas Fortis (BE), Bunq (NL), ING Belgium (BE), ING Netherlands (NL), KBC Bank (BE), Keytrade Bank (BE) en Rabobank (NL). De meerderheid van dit negental scoort goed wat de efficiëntie van het digitaal aanbod betreft. Vier merken onderscheiden zich met een uitgebreid én efficiënt digitaal aanbod: Belfius, Bunq, KBC Bank en Rabobank.
Uit het onderzoek blijkt wel dat maar een kleine minderheid van de traditionele netwerkbanken zich vandaag kunnen meten met de beste neobanken. Het online-openen van een bankrekening bijvoorbeeld levert vaak een verschillende ervaring op. Dit parcours is vandaag bij minder dan zestig procent van de netwerkbanken uit het onderzoek volledig digitaal. Ter vergelijking, alle ‘digitale’ banken handelen het openen van een rekening volledig digitaal af.
De tijd die nodig is om een rekening te openen en over een bruikbare bankkaart te beschikken, varieert van minder dan een dag tot 25 dagen. Terwijl de neobanken doorgaans een tijdelijke virtuele kaart bieden die onmiddellijk bruikbaar is, bieden slechts vijf van de 51 netwerkbanken deze mogelijkheid. En hoewel bijna de helft van de banken een chatbot plaatsen in het privé-gedeelte van de klanten, wordt deze technologie nog lang niet volledig beheerst. Zowat 37 procent van de geteste chatbots konden niet pertinent antwoorden op alle vragen.