ING trekt de stekker uit it-project Maggie, waarbij er een mobiele app voor meerdere landen werd ontwikkeld. De stap, waarmee een kostenbesparing van 140 miljoen euro is gemoeid, maakt onderdeel uit van een internationale reorganisatie. Nederland en België lijken vooralsnog de dans te ontspringen.
In 2016 startte ING met het it-project Maggie. Doel hiervan was om voor Spanje, Frankrijk, Italië en Tsjechië een ‘grensoverschrijdende systeem- en product-integratie’ te realiseren. Concreet werd gewerkt aan een universele mobiele app, waarbij maatwerk voor lokale klantwensen en regelgeving wordt doorgevoerd.
De bank heeft nu besloten het project een andere invulling te geven. Dit komt enerzijds door de huidige economische crisis. Anderzijds concludeert de bank dat het complexer en duurder dan verwacht is om een applicatie over de landgrenzen heen te realiseren. De ontwikkeling van de mobiele applicatie wordt weer lokaal belegd, waarbij de landen een beroep kunnen doen op de opgebouwde kennis en behaalde resultaten. Dit moet een kostenbesparing van 140 miljoen opleveren.
Daarnaast worden banen in ING’s zakelijke tak Wholesale Banking geschrapt. De bank sluit daarvoor kantoren in Zuid-Amerika en Azië. Klanten worden daar vanuit regionale hubs in Singapore, Hongkong en New York bediend.
In totaal worden tegen eind 2021 duizend fte’s geschrapt. Volgens de NOS verdwijnt veertig procent van de banen binnen het Maggie-project en de overige zestig procent bij de zakelijke tak. ING kan niet vertellen of er ontslagen in Nederland en België vallen, omdat de invulling van de wereldwijde reorganisatie in overleg gaat met de werknemersorganisatie.