Nu Covid-19 alles opnieuw vastzet, ligt de nadruk op operationele efficiëntie. Voor zover dat kan thuis, maar zeker op het werk en dus ook voor alle nutsbedrijven. Waarom hebben we bijvoorbeeld nog altijd zoveel waterbedrijven in Vlaanderen? En vooral, waarom volstaat een intelligente meter niet voor zowel water, elektriciteit en gas?
Eind augustus werd bekend dat de drie grootste waterbedrijven in Vlaanderen – Pidpa, Farys en de Watergroep – gaan samenwerken. Samen voorzien ze ruim negentig procent van de Vlaamse gezinnen met leidingwater. Alles samen gaat het in Vlaanderen om 2,9 miljoen watermeters. In een eerste fase zouden er 70.000 digitale meters geplaatst worden, zo meldde De Tijd. Als de test positief is (in dit geval letterlijk, het is geen virus), dan komt de rest van Vlaanderen in 2023 aan bod.
Op zich een lovend initiatief, maar waarom fuseert Vlaanderen die bedrijven niet? Slechts één hr-dienst, één financiële dienst, één it-dienst, één ceo zelfs en drie keer minder bestuurszitjes die wij moeten betalen. Laat de drie kleinere – Water-Link (Antwerpen), IWVA (Koksijde en AGSO (Knokke) – ook in hetzelfde bad kruipen. Maakt het allemaal een pak eenvoudiger.
En dan is er nog Fluvius, dat zowel elektriciteit als gas levert. Die beheert in totaal 6,3 miljoen meters, waarvan zowat zestig procent elektriciteitskasten. Fluvius heeft al bijna 400.000 intelligente meters geplaatst, maar aan een tempo van 50.000 per jaar, heeft het toch nog voor een dik decennium een pak medewerkers nodig.
Waarom kan er geen werk gemaakt worden van één meter voor alle nutsaanbiedingen? Uiteindelijk gaat het, als we het even eenvoudig stellen, toch vooral om het doorsturen van de gegevens van de tellers in de diverse kastjes? Uiteraard mag ik hopen dat er meer diensten aan verbonden zijn dan enkel de vervanging van de man (ja, waarom is het altijd een man?) die om de twee jaar aan onze bel hangt en zo nodig de kelder in wil.
Als we ook nog telecom erbij kunnen plaatsen – why not? Straks hebben we in huis enkel nog fiber nodig en een draadloze connectie, al dan niet met 5G of wifi voor een goede indoordekking. Ook dat zijn debieten die cijfers genereren. Het verschil is dat je als gebruiker daar wel zelf zou moeten kunnen bepalen hoe groot je tapt: ‘fiber van de tap’ zou een mooi begrip zijn.
Het is tijd voor operationele efficiëntie en een lenige, transparante overheid. Zeker met een staatsschuld die alsmaar toeneemt, is rationalisering een must. En dan liefst op een intelligente manier, met één intelligente meter bijvoorbeeld.