Niet zolang geleden vroegen bedrijfsleiders zich af of ze in de cloud aanwezig moesten zijn. Nu zijn de discussies gevarieerder en genuanceerder. Wat moeten we in de cloud doen? Publiek of privé? In eigen huis of buiten de deur? Beheer ik alles zelf of besteed ik dat uit aan een serviceprovider? En hoe zit het met verouderde applicaties?
Bedrijven hunkeren naar zekerheid in onzekere tijden. Vervelend om het slechte nieuws te brengen, maar er is geen direct antwoord op al deze vragen. Elk bedrijf is, net als ieder individu, anders. Uiteenlopende doelen, middelen, partnernetwerken, vaardigheden en uitdagingen op het gebied van de regelgeving zijn één van de vele andere subjectieve factoren die van invloed zijn op de juiste en verstandigste besluitvorming. En dus moet een keuze voor de cloud deze realiteiten weerspiegelen.
Hoewel er geen wondermiddel bestaan om de complexiteit van jouw cloud op te lossen, zijn er wel twee factoren die de bedrijven die in de cloud floreren, onderscheiden van de bedrijven die nog steeds verlangen naar een cloud-utopie: keuze en controle.
Deze twee principes lijken op het eerste gezicht natuurlijke voordelen van cloud-adoptie te zijn. In werkelijkheid, om deze voordelen echt te ervaren, moeten ze in je cloud-werkingsmodel worden opgenomen. Hieronder leg ik uit wat keuze en controle betekenen in de context van jouw cloudbeheer.
Keuzes maken
- Prestaties versus latency
De term latency wordt gebruikt om de tijd die gegevens nodig hebben om van het ene naar het andere punt en terug te gaan, uit te drukken. Latency is de vertraging tussen het moment waarop je een actie uitvoert en het resultaat. Keuze betekent dat je kunt beslissen over welke omgeving je waar laat draaien, om te voldoen aan de noodzakelijke snelheid en reactietijd die nodig is voor elke it-omgeving. Sommige taken, zoals algemene bedrijfssoftware, hebben niet noodzakelijkerwijs een hogere snelheid of lagere latency nodig, en dus kan de keuze van de plaats van uitvoering gebaseerd zijn op basis van de basisvereisten voor betrouwbaarheid en uptime. Voor andere taken, zoals resource-intensieve data-analysetaken of experimentele workloads, is je beslissing waarschijnlijk meer gebaseerd op de vraag welke omgeving het best voldoet aan de eisen op het gebied van snelheid, beschikbaarheid en de daaraan gerelateerde kosten.
- Schaalbaarheid
Moderne bedrijven moeten zich kunnen aanpassen aan veranderingen in de omstandigheden. Terwijl sommige industrieën die te maken hebben met een overwegend statische workload een hoge mate van voorspelbaarheid hebben in hun it-behoeften, kunnen andere industrieën onderhevig zijn aan enorme schommelingen in de vraag. Denk bijvoorbeeld aan de afgelopen maanden waar er bij veel webshops door de coronapandemie een sterke stijging van het aantal online aankopen was en is. Of denk aan de lancering van een nieuwe game. In het begin is er veel meer vraag naar dan enkele maanden later. In deze gevallen is het beter om te stellen dat je dan flexibel wil schalen naar de omgeving van een service provider, of in een publieke cloud.
- Aanbieder
Het is duidelijk dat er de laatste jaren een massale consolidatie is geweest van slechts een handvol managed serviceproviders. Elk heeft zijn eigen voor- en nadelen, zijn eigen specialisatie, en een ‘one size fits all’-aanpak zal onvermijdelijk zijn beperkingen vinden. Als klant wil je in staat zijn om de voordelen van elke provider vast te leggen, omdat deze het beste aansluiten bij jouw verschillende applicatievereisten (bijvoorbeeld AWS voor het testen en ontwikkelen van software, Azure voor Office-toepassingen, SAP voor on-premise bedrijfssoftware, et cetera). Keuze betekent dat je kan werken in meerdere cloud-omgevingen op een ‘best-fit’- basis, waarbij je gemakkelijk workloads tussen de clouds kunt overdragen of zelfs helemaal uit de cloud kunt stappen waar dat nodig is.
Controle nemen
- Regelgeving
In een snel veranderend zakelijk landschap is controle waardevol. In de afgelopen jaren hebben we nieuwe wettelijke vereisten zoals AVG/GDPR in werking zien treden. Als bedrijf wil je dat je cloud-besturingsmodel sterke en effectieve bestuursprocessen mogelijk maakt. Dit houdt in dat je in staat bent beslissingen te nemen over welke gegevens op welke geografische locatie worden bewaard en dat je zelf in staat bent om informatie zonder problemen te verplaatsen waar compliance vereist is.
- Transparantie van de kosten
In veel gevallen mislukken enterprise-cloudprojecten door kosten en complexiteit. Bedrijven gaan op pad met een gedurfde, soms zelfs een onrealistische visie, lopen tegen onverwachte kosten aan en blazen het budget op, nog voor het project goed en wel gestart is. Om je cloud onder controle te houden, moet je zowel een overzicht hebben op de uitgaven in de cloud, als een consumptiemodel hebben dat het mogelijk maakt om meer middelen te gebruiken op een ‘pay as you go’-basis. Het hebben van deze elementen maakt een snelle beslissing over de toewijzing van middelen mogelijk, met het voordeel van een verminderd kostenrisico.
- Privacy
Wanneer je als bedrijf een nieuw project start dat nog geheim moet blijven, kun je er de voorkeur aan geven de gegevens intern te beheren in plaats van grote (en mogelijk detecteerbare) hoeveelheden verkeer te genereren bij een cloudprovider. In dergelijke situaties betekent controle dat je de privacy van je bedrijf kunt beschermen door weloverwogen beslissingen te nemen over waarvoor je de cloud moet (en niet moet) gebruiken.
- Navigeren door onzekerheid
De zoektocht naar de cloud-utopie heeft ondernemingen op verschillende manieren en in verschillende combinaties van besturingsmodellen gebracht. Vanuit mijn visie op het landschap, waar veel ondernemingen nog moeilijkheden ondervinden, is het vinden van de beste match tussen de verschillende cloudmogelijkheden en de urgentste behoeften van een bedrijf belangrijk. Voor die ondernemingen die nog zoekende zijn, zijn hun behoeften wellicht het best gediend in een hybride omgeving.
Aantrekkelijk model
Hybride cloud biedt een model dat helpt om de balans te vinden tussen keuze en controle die bedrijven nodig hebben om te navigeren door de onzekerheid die het komende decennium met zich meebrengt. Dergelijke mogelijkheden bestonden vijf jaar geleden nog niet en bieden enorme voordelen voor bedrijven die er klaar voor zijn om ze aan te grijpen.
Hermen van Dalen, manager channel and alliances bij Lenovo