Niet lang na haar vertrek als ceo van HPE eind 2017, dacht Meg Whitman goud in handen te hebben. In het geheim werkte ze samen met filmproducent Jeffrey Katzenberg aan Quibi, een veelbelovende app voor korte films op de smartphone. Werd Quibi begin dit jaar groots gelanceerd, nu gaat de stekker eruit.
Whitman en Katzenberg spaarden kosten noch moeite om van Quibi een daverend succes te maken. Samen met enkele grote investeerders besteedden ze bijna twee miljard dollar om het nieuwe medium te bouwen, filmproducenten te strikken en het hippe product te promoten. Het duo presenteerde de app afgelopen januari tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas.
Quick Bits
Quibi (Quick Bits) is een video-app met gestreamde filmpjes van maximaal tien minuten. De fragmenten waren zodanig geoptimaliseerd voor smartphones, dat je ze zowel horizontaal als verticaal beeldvullend kon bekijken. De oriëntatie was zonder hapering te wisselen voor extra effect. Door de verticale uitsnede ervoer je het fragment anders dan in het wijde horizontale beeld.
Het idee achter de app was dat mensen weinig tijd nemen voor het volgen van een serie. De korte fragmenten op een smartphone zouden een uitkomst zijn voor hen die onderweg zijn of tussen twee vergaderingen zitten.
Coronavirus
Maar toen dook het coronavirus op. Iedereen moest thuisblijven en had veel meer tijd om op tv films en series te streamen. Daarmee verdween de aanleiding om korte afleveringen op een klein telefoonscherm te bekijken. Hoewel Quibi na de corona-uitbraak in de appstore verscheen, waren de vooruitzichten bij aanvang al slecht.
Het team onder leiding van Whitman en Katzenberg besloot te laat om de content via Apple Airplay en Google Chromecast beschikbaar te maken op tv-toestellen. Het unieke draaiconcept, waarbij je zowel horizontaal als verticaal beeldvullend kijkt, gaat daarbij bovendien verloren. Ook de recensies logen er niet om: hoewel grote namen als Steven Spielberg Quibi hielpen aan unieke series, waren veel kijkers niet te spreken over het aanbod. Een duur abonnement van vijf of – zonder advertenties – zelfs acht dollar per maand was het velen niet waard.
Door de opties heen
En dus trekken Whitman en Katzenberg, na amper een halfjaar, deze week de stekker uit de app. ‘We zijn door onze opties heen en hebben moeten beslissen om de zaak te sluiten en geld terug te geven aan onze aandeelhouders.’ Het duo concludeert dat het idee achter Quibi niet sterk genoeg was om als zelfstandige streamingdienst te bestaan. Ze bekijken of ze de technologie en de videocontent kunnen slijten aan geïnteresseerden.