Geen enkele sector ontsnapt aan de snel evoluerende digitalisering, ook niet die van de verzekeringen. Jan Verlinden, Senior Director – Insurance Leader Belgium en Annemie Mariën, Head of Digital bij Capgemini, die al jaren de InsurTechs van nabij volgen, schetsen het huidige landschap. Met InsurTech wordt de door technologische ontwikkelingen gedreven innovatie in de verzekeringssector bedoeld. Net als in andere sectoren ligt de nadruk op customer experience, waarbij de klant 24/7-bereikbaarheid, on-demand-products enz. van zijn verzekeringsmaatschappij verwacht.
Geen one- size-fits-all markt
De InsurTechs worden onderverdeeld in drie (soms) overlappende groepen (zie afbeelding). De grootste groep zijn de Enablers die vandaag met 49% het overwicht hebben in Europa. Zij willen een stukje van de value chain efficiënter en gebruiksvriendelijker maken door AI, data science, API oplossingen, automatisering en robotisering. Daarnaast ondersteunen de 47% Distributors de tussenpersonen (B2C en B2B brokers) en zijn ze o.a. actief in Marketplaces, terwijl de 4% Full Carriers het hele takenpakket van een verzekeraar overnemen, met een focus op niche, on-demand en usage-based verzekeringen. Een mooi Belgisch voorbeeld van een Full Carrier is Qover, dat zelf producten ontwikkelt voor zijn doelgroep, maar met verzekeraars samenwerkt om het risico ervan te dekken.
De relatie tussen verzekeraars en InsurTechs
Hoewel Belgische verzekeraars zich bewust zijn van de noodzaak met InsurTechs samen te werken om hun end-to-end klantervaring te optimaliseren, staan ze er niet altijd voor te popelen. Vandaag starten ze ofwel een eigen innovatief bedrijf in huis ofwel kiezen ze voor een samenwerking met ecosystem players voor product design, claim management, distributie enz. Participeren in een joint-venture is op dit moment eerder een uitzondering. InsurTechs daarentegen willen maar al te graag partnerships aangaan met verzekeraars, omdat ze vaak worstelen met de financiering van hun creatieve ideeën. Hoe dan ook, een duurzame samenwerking tussen beide als buffer tegen de opgang van de BigTechs dringt zich zonder twijfel en zonder dralen op.
Bedreiging
De efficiëntie van de BigTechs vormt immers een serieuze bedreiging, zowel voor InsurTechs als voor verzekeraars. Tijdens de coronacrisis brachten Google en Apple contact tracing apps op de markt en gezien het potentieel van de gigantische hoeveelheid data waarover zij beschikken, staan ze klaar om de sector van de (gezondheids)verzekering te disrupten. Het Chinese technologische bedrijf Tencent doet intussen zelfs online medische consultaties en stelt via een chatbot Covid-19 diagnoses.
Van Belgische makelij
Dichter bij huis is Flora Insurance van verzekeraar Ethias, een 100% digitale verzekeraar voor huurders, een mooi recent voorbeeld van een in house InsurTech. Baloise Insurance creëerde zelf het mobility platform Mobly, dat km-verzekering aanbiedt, maar tegelijk ook user-based is dankzij de app-gedrevenheid. Zo wordt bij het oversteken van de grens met de wagen de mogelijkheid geboden een aparte dekking af te sluiten. Vermelden we nog het Gentse WeGroup, dat Tech Startup of the Year (award van Computable) werd. Met AI, voice, chatbots,… ontwikkelde het een platform voor bedrijven uit de verzekeringswereld, zodat ze hun klanten sneller en beter kunnen bedienen. Interessant is ook Keypoint, gestart vanuit de syndici, dat fungeert als digitale assistent en tussenpersoon bij schadegevallen.
Vinger aan de pols
Capgemini is wereldleider op het gebied van consulting, digitale transformatie en technologische diensten. Als koploper in innovatie bieden zij hun klanten de volledige waaier aan mogelijkheden aan om de evoluerende wereld van cloud, digitaal en platforms te integreren in hun business.
Meer weten?
Voor meer informatie, ga naar https://www.capgemini.com/be-en/