Technologie stuwt nog altijd vooruitgang en innovatie, maar: er wordt ook steeds vaker datagedreven gekeken naar specifieke vraagstukken. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de technologie niet meer leidend is, maar de businessdrivers.
Businessdrivers zijn vaak de dingen die je wilt bereiken met innovatie binnen je organisatie. Is dat groei, efficiency of het beheersen van de risico’s? Vandaar ook dat we zeggen dat technologie niet meer het belangrijkste is voor bedrijven die willen innoveren.
Kijk maar naar Rolls-Royce. Dat verkoopt geen vliegtuigmotoren meer, maar het aantal uur dat de motor actief is. Deze as-a-service-benadering zien we steeds vaker in de maakindustrie, maar is pas waardevol als het strookt met de business value die je uit je diensten wil halen: wat wil je er uiteindelijk mee bereiken?
Iot en 5G komen op stoom
Als we zeggen dat technologie niet meer het belangrijkste is, bedoelen we uiteraard niet dat er op dat vlak niets belangwekkends meer gebeurt. Sterker nog, meerdere technologieën lijken volwassen te worden, wat veel kansen biedt voor innovatie. Het internet of things (iot) en 5G zijn daar een goed voorbeeld van.
Met 5G zullen er meer machines dan mensen met elkaar en met overkoepelende platformen verbonden gaan worden. Ook als typisch productiebedrijf, met niet veel meer dan gereedschap en planningstools, kun je daar je voordeel mee doen. De prestaties van de machines monitoren bijvoorbeeld maakt je bedrijf op termijn efficiënter.
Echt nieuw is dit allemaal niet, natuurlijk, we kennen de beloftes van iot (al dan niet in combinatie met 5G). Het verschil is wel dat er nu ook daadwerkelijk pilots gestart worden bij bedrijven. En als die goed verlopen, wordt het daarna vanzelf breder opgepakt.
Servitization
Dit is niet het enige omslagpunt dat we op dit moment zien in de maakindustrie. Als je iot intern gebruikt in je bedrijf, kun je het ook extern inzetten. En daar komt servitization om de hoek kijken (zie het Rolls-Royce-voorbeeld). Je verkoopt dan bijvoorbeeld niet meer alleen je machine, maar ook de services die hierbij horen. Denk aan predictive maintenance en fieldservicemanagement, maar ook aan monitoring-mogelijkheden voor je klanten.
De term servitization bestaat overigens ook al langer, maar de mogelijkheden beginnen nu echt te komen. Let wel, het is zeker niet hét businessmodel voor elk bedrijf. Als je naast producten services gaat leveren, verandert er namelijk ook het nodige in de opbouw van je organisatie. En misschien heb je andere mensen nodig, omdat datgene wat je verkoopt er onderaan de streep heel anders uitziet.
Rest doet het ook
Het draait vooral om vragen naar de business value voor klanten en hen aanzetten hier goed over na te denken. Niet zomaar iets gaan doen omdat de rest het ook doet, maar nagaan waarom jij als organisatie het zou moeten doen. Alleen op deze manier kun je kansen benutten voordat ze zich aandienen. Je gaat immers van een kortetermijnvisie naar eentje voor de langere termijn.