Als corona een boost gegeven heeft, dan is het wel aan het imago van de cio en de it-biotoop. ‘Wel verduiveld, het werkt toch, thuiswerken, wie had dat gedacht?’ Uiteraard waren er wat euvels: voldoende bandbreedte, security, hr-problemen ook, maar vakbonden waren plots wel meegaand, want ook gedwongen thuis. Wie heeft het nog over telewerken? Thuiswerken is het nieuwe normaal.
In sommige bedrijven mogen medewerkers tot eind dit jaar niet meer fysiek op kantoor gaan. ‘Vroeger was het een financieel probleem als er nieuwe laptops moesten besteld worden, vandaag kunnen we niet snel genoeg iedereen uitrusten met een toestel om thuis te kunnen werken,’ vertelt de cio van een groot, industrieel bedrijf. Zelfs ‘conservatieve’ ondernemingen zijn overstag gegaan, hoewel de meeste banken hun werknemers eerst een week thuis en vervolgens een week op de werkvloer laten meedraaien.
Thuiswerken heeft ook sommige it-bedrijven geen windeieren gelegd. Zo zag de Belgische start-up Awingu, dat voor een feilloze integratie tussen desktop, laptop, ipad en smartphone zorgt, zijn omzet verdubbelen.
Medewerkers die toch regelmatig naar kantoor gaan, vragen of er iets kan gedaan worden aan verlichting die alsmaar uit gaat. ‘Smart lighting’ zorgt er immers voor dat het licht uitgaat als er geen beweging meer gedetecteerd wordt. Wie alleen noest achter z’n desktop zit, beweegt amper en hangt dus in een mum van tijd in het donker. Een anekdote die toont hoe digitaal toch altijd best rekening houdt met de menselijke factor.
Bij een groot bioscoopbedrijf kan je voortaan je popcorn enkel digitaal op voorhand bestellen. Wat blijkt? De verkoop is een stuk minder omdat bezoekers in de shop toch altijd ook met hun ogen kopen en dus meer snoep mee in de zaal nemen. Het blijft dus zoeken naar de beste oplossing.
Ook websites hebben opnieuw aan belang gewonnen. Een groot autobedrijf zoekt uit hoe potentiële kopers met een minimum aan kliks bij hun model uitkomen. ‘Customer centricity en -experience’ staan weer helemaal op de radar en zijn een prioriteit voor zowat alle ondernemingen nu iedereen digitaal gaat.
Reizen, zeker lange-afstandsvluchten zullen er niet meer bij zijn, althans veel minder. En wat meer is, nogal wat ondernemingen hebben gezien dat de verkoop ook tijdens corona goed bleef draaien en hebben nu toch vragen bij de uitgebreide uitgavenota’s van de verkopers. Blijkbaar kan het ook zonder.
Maar corona heeft er ook voor gezorgd dat nogal wat it-afdelingen moeten beknibbelen op hun budget. ‘Fancy’ en ‘nice to have’ gaat eruit. Sommige projecten worden uitgesteld of zelfs afgevoerd. De businesscase moet kloppen, snelheid wordt opgevoerd, uitvoering is meer dan ooit van tel. Wie eerder al de digitale kaart getrokken heeft, krijgt nu een voorsprong en ziet in de meeste gevallen dan toch niet zijn budget verminderen.
Tegelijk merken ondernemingen dat ze veel te veel kantoorruimte hebben, ook daarop is te besparen. Bedrijven die kantoorruimte verhuren zitten, met de handen in het haar en gooien het aanbod quasi-gratis op de markt. Mijn kantoor bevindt zich al jaren thuis, maar een ding is zeker, een live-beleving, elkaar zien, in de ogen kijken, niet Zoom-gewijs, blijft toch een sine qua non om sterker, enthousiaster door het leven te gaan. De human factor blijft in weerwil van digitaal helemaal overeind.