Slechts een beperkte meerderheid van de Belgische kmo’s beschikt over een eigen website, zo was recent te lezen. Het hebben van een website biedt nochtans veel voordelen.
Het lanceren/aanbieden van een website gaat natuurlijk gepaard met juridische haken en ogen. En ook daar leert de praktijk dat er nog wel wat is te sleutelen aan de naleving ervan.
De regelgeving is divers en terug te vinden in verschillende wetten die de online-aanwezigheid regelen. Enkele voorbeelden:
- De wetgeving omtrent de elektronische handel verplicht bijvoorbeeld om transparantie aan de dag te leggen, zoals het duidelijk ter beschikking stellen van de identificatiegegevens van de onderneming. Het opnemen van een contact-tab op de website is daarvan een voorbeeld.
- De privacywetgeving verplicht de website-uitbater om duidelijke informatie te verschaffen aan de bezoeker of de gebruiker van de website en dit omtrent de manier waarop diens gegevens kunnen worden verzameld en verder verwerkt. Stelt u bijvoorbeeld een contactformulier ter beschikking, of werkt u met een automatische chat-functie, dan vertelt u uw bezoeker best op welke manier u de verworven gegevens verwerkt. Ook het inschrijven op een nieuwsbrief dient transparant te verlopen.
- De wetgeving omtrent de elektronische communicatie op haar beurt bevat belangrijke bepalingen, meer in het bijzonder omtrent het gebruik van cookies. Ook over de manier waarop cookies worden gebruikt moet de bezoeker van de website immers duidelijk worden geïnformeerd. De bezoeker moet daarvoor zelfs zijn / haar toestemming geven, behalve voor wat betreft de strikt noodzakelijke cookies. Bovendien verplicht deze wet te werken met een cookie-banner. In Computable berichtten we enkele weken geleden al over een beslissing van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) waarin werd gesteld dat de gebruiker verschillende opties moet hebben om cookies al of niet te aanvaarden. Ook de cookiebanner of pop-up moet dus aan bepaalde voorwaarden voldoen. De boete die de GBA oplegde aan de onderneming (Jubel) die deze regels niet zorgvuldig naleefde, was niet min: vijftienduizend euro.
- Houd ook de consumentenwetgeving in de gaten. Deze wetgeving verplicht elke onderneming de consument duidelijk, begrijpelijk en transparant te informeren over zijn / haar wettelijke rechten en verplichtingen. Een afgeleide daarvan is dat men op een website vaak algemene voorwaarden opneemt waarin bepaalde rechten en verplichtingen met betrekking tot het bezoek aan en het gebruik van de website worden vastgesteld. Wanneer de website transactioneel van aard is (bijvoorbeeld een webshop), dan dienen nog meer gedetailleerde regels te worden nageleefd (verkopen op afstand, denk bijvoorbeeld aan het herroepingsrecht van veertien dagen).
- Ook het algemeen verbintenissenrecht speelt een rol. Wees duidelijk of het eventuele ‘aanbod’ van producten en diensten op uw website een juridisch bindend aanbod uitmaakt naar uw bezoeker, dan wel of dit puur informatief bedoeld is. Duidelijkheid in die zin kan vervelende discussies voorkomen.
- Kijk ook de talen na waarin de website (en haar voorwaarden) wordt aangeboden, dit in functie van de territoriale gebieden waarop de website wordt gericht.
Samenspel
Een complex samenspel dus van regels die in allerlei wetten zijn opgenomen. Niettemin is het sterk aan te bevelen om die regels goed te volgen, aangezien de niet-naleving ervan kan leiden tot discussies, kan worden aangevochten en/of zelfs kan leiden tot boetes of andere sancties.
Een website dient toch in de eerste plaats om de onderneming te promoten, niet om haar nadeel te berokkenen!