Specialist in dataherstel Ontrack verhuist zijn kantoor voor de Nederlandstalige markt van Amsterdam naar Amersfoort. Doel is om vanuit deze nieuwe locatie verder te groeien en de positie in Nederland en Vlaanderen uit te bouwen. Focus ligt hierbij op autonome groei met eigen ontwikkelde datatools.
Dit vertelt Jaap Jan Visser, country manager Ontrack voor Nederland en Vlaanderen. Hij geeft aan dat het huurcontract in Amsterdam afliep, waardoor het bedrijf zich kon oriënteren op een nieuwe plek. Het nieuwe kantoor in Amersfoort is volgens hem meer geschikt om klanten en partners te ontvangen. ‘Gezien onze klanten en partners door heel Nederland en Vlaanderen zitten en vaak met de auto komen, waren we op zoek naar een locatie die centraal beter bereikbaar was. Hierbij was parkeergelegenheid een must. In Amsterdam-Zuid was het vaak lastig een parkeerplekje te vinden. Daarnaast hebben wij de ambitie om te groeien en in het vorige pand was het niet mogelijk om het kantoor uit te breiden.’
Wereldwijde databrandweer
Visser geeft aan dat Ontrack het liefst zijn positie in Nederland en Vlaanderen autonoom uitbouwt. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we dit kunnen realiseren, omdat we een unieke positie in de high-end-dataherstelmarkt hebben dankzij onze sterke r&d-afdeling.’ Als voorbeeld noemt hij een tooling die is ontwikkeld om gehackte Veeam-backups te herstellen. Ook benadrukt hij de essentiële rol die partners spelen om ervoor te zorgen dat dergelijk innovaties onder de aandacht komen. ‘Zij zorgen er immers voor dat organisaties ons kennen als de wereldwijde databrandweer. Echter heeft ons moederbedrijf KLDiscovery altijd een oorlogskas om gerichte overnames te doen.’
Belgiƫ en de toekomst
De country manager legt uit dat het Vlaamstalige deel nu door het Nederlandse kantoor wordt bediend en het Franstalige deel door de Franse collega’s. Op dit moment staat een Belgisch kantoor nog niet in de planning.
‘Onze toekomstplannen? Wij gaan ons verder focussen op high-end-dataherstelpartners. Wij zien hier een flinke groei doordat er een toename is in complexe ransomware-aanvallen. Hoewel wij bij Ontrack niet kunnen toveren, kunnen wij vaak hulp bieden om data terug te halen.’ Visser geeft aan dat zelfs als er na een ransomware aanval geen back-up beschikbaar is, je toch de mogelijkheid om data te herstellen nooit uit moet sluiten. Mogelijke oplossingen zijn volgens hem afhankelijk van het type opslagmedium of opslagsysteem en het type ransomware. ‘We zien ook een toenemende vraag naar onze e-discovery-services en het toegankelijk maken van (oude) back-uptapes. In de toekomst verwacht ik dat we ons gaan focussen op ons Ontrack Digital Care Plan, een jaarlijks abonnement waarbij klanten hun apparaten, laptops, tablets, desktops en telefoons kunnen aanmelden en toegang hebben tot onze wereldwijde datarecovery Voor itsm-oplossingen bieden wij tevens de mogelijkheid om een gegevensherstel workflow te automatiseren vanuit het platform met behulp van een api’, besluit hij.