De eindtermen van de tweede en derde jaar graad in het middelbaar onderwijs moeten herzien worden omdat ze te weinig aandacht besteden aan Stem (science, technology, engineering & math). Dat schrijven 32 ceo's, managers en bedrijfsleiders in een open brief in De Tijd.
De eindtermen zijn de minimumdoelstellingen die leerlingen moeten behalen. De Vlaamse regering heeft die voorlopig goedgekeurd, maar krijgt er morgen nog een advies over binnen van de VLOR (Vlaamse Onderwijsraad). Opmerkelijk is dat 91 eindtermen nog snel werden geschrapt of aangepast om ze ‘haalbaar’ te maken. Daaronder vier die zich specifiek op technologische en digitale vaardigheden richten en dat schiet meer dan dertig ceo’s en bedrijfsleiders in het verkeerde keelgat.
In de open brief eisen de ondertekenaars (toplui van onder meer Barco, Nexxworks, Ericsson, Agoria, Telenet en Melexis) dat zeker vier van de 91 opnieuw opgenomen worden. Het gaat over ‘computationeel denken en handelen’, die moet helpen om digitaal vaardig te worden. Een tweede is de ‘integratie van Stem, de noodzakelijke link tussen wetenschap en technologie en de maatschappelijke uitdagingen’. De derde gaat over de nieuwe, wiskundige uitdagingen waarop ai, big data, machine learning en industry 4.0 gebaseerd zijn. Tot slot mogen ook de basiselementen van elektriciteitsleer niet verdwijnen, klinkt het.
‘Niemand kan beweren dat die vier aanpassingen de eindtermen plots overladen maken zodat ze niet meer ‘haalbaar’ zijn in het urenpakket. Die haalbaarheid is ook voor ons een bezorgdheid. Het is essentieel dat er in het technisch- en beroepsonderwijs voldoende tijd is voor sterke toegepaste vorming, praktijklessen en werkplek-leren’, aldus de ondertekenaars van de brief. Zij bieden meteen ook expertise, infrastructuur en medewerking aan om met de nieuwe eindtermen aan de slag te gaan.