Van negen tot vijf met z’n allen op kantoor, het lijkt inmiddels een ver verleden. Toch was flexibel werken, digitaal werken en op afstand werken een jaar geleden nog verre van gemeengoed. Meer, digitaal werken is in een stroomversnelling geraakt. Channelpartners zijn gepositioneerd om de acceleratie in digitaal werken te ondersteunen wanneer zij met een bredere blik naar de organisatie kijken. Die blik heeft een tweeledige focus op communicatie en cultuur.
Zonder communicatie geen zakelijk succes. Maar remote working-modellen maken het lastig om te communiceren. Infrastructuur en tools terzijde: er is geen koffiehoek, je kunt niet even snel langs iemands bureau wandelen, samen brainstormen, het verloopt allemaal wat moeizamer.
Wanneer klanten met dit soort communicatievraagstukken komen, is het makkelijk om het case-by-case op te lossen. Ze moeten op afstand kunnen vergaderen? Goed, dan implementeren we video conferencing. Brainstormen? Daar is weer een andere tool voor. Projectmanagement? Ja, ook daarvoor is een applicatie beschikbaar.
De future of work vereist meer dan een set losse tools. De toekomst van werken is een ecosysteem, waarin software en hardware naadloos samenwerken in een geïntegreerde infrastructuur. Dat gaat verder dan de daadwerkelijke communicatietools – die zijn slechts een onderdeel van het geheel en moeten integreren met bijvoorbeeld boekingssystemen, websites, databases en crm- en supportsystemen.
Channelpartners die deze geïntegreerde aanpak omarmen, helpen hun klanten niet alleen met het implementeren van gekochte oplossingen. Ze zijn ook success-managers die adviseren over de integratie van de oplossing binnen het grote geheel, en hoe teams hier optimaal mee kunnen werken.
Daar is diepgaande kennis van het productportfolio voor nodig. Er is dus ook een grote verantwoordelijkheid voor de leverancier: de juiste kennisdeling met de partners. Een leverancier die zijn partners niet de juiste kennis en tools in handen geeft om deze geïntegreerde aanpak uit te kunnen voeren, zal het in de future of work dan ook moeilijk krijgen.
Bedrijfscultuur moet mee
Het is makkelijk om applicaties te kopen. Alles werkende krijgen is een andere uitdaging. Daar bedoel ik niet alleen de technologie mee, maar ook de mensen die ermee moeten werken. De future of work is een ontzettend grote cultuuromslag. Die omslag is niet alleen lastig voor digibeten of de ‘oude garde’. Ook voor digital natives kan het moeilijk zijn.
Ik heb het met mijn eigen ogen gezien: bij mijn werkgever is de overgrote meerderheid van ons team tussen de twintig en dertig jaar. Het sociale aspect van werk is belangrijk voor hen: ze zijn het gewend om elkaar face-to-face te zien, elkaar schouderklopjes te geven, te borrelen na de werkdag. Wanneer dat wegvalt door remote working, krijgen ze het moeilijk. Dit is echt niet beperkt tot mijn bedrijf: recent onderzoek wijst uit dat millennials erg met thuiswerken worstelen.
Daarom besteden onze customer success-teams ook veel tijd in ‘culturele implementatie’. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat medewerkers ook tevreden zijn en zich gelukkig voelen wanneer ze op afstand werken. Want zonder ‘people happiness’ wordt geen enkele tool met succes geïmplementeerd.
Ik moedig channelpartners aan hetzelfde te doen. Stel je op als communicatieconsultant, hr-adviseur én it-partner. Dat stelt je in staat om overzicht te creëren en ervoor te zorgen dat je niet alleen een tool implementeert, maar dat deze ook perfect past binnen het technologische ecosysteem en de missie van de organisatie. Door daarnaast de organisatie bij te staan bij het menselijke aspect dat komt kijken bij nieuwe tools en werkmethodes, creëer je veel meerwaarde voor de klant, wat bijdraagt aan hun bedrijfssucces en jouw klantrelatie.
Frank aan de Stegge, international partner marketing manager Zoom