Meer en meer bedrijven beginnen de kant van Epic Games te kiezen in het dispuut dat het bedrijf heeft met Apple. Onder meer Tinder, Spotify en Facebook hebben zich al kritisch over het app store-beleid van Apple uitgelaten.
Epic Games en Apple zijn geen vrienden meer. Dat is wel het minste wat je kunt zeggen. De ruzie tussen de twee bedrijven draait rond de App Store, de populaire app-winkel van Apple waarmee andere bedrijven hun apps kunnen verspreiden. Wil je als bedrijf je app op de iPhone krijgen (en bedrijven willen dat uiteraard) dan moet je via de App Store van Apple gaan, er is geen andere manier. En daar komt de kat op de koord: op alle betalingen die consumenten doen voor apps, eist Apple een commissie van 30 procent. Als vergoeding voor het uitbaten van die App Store.
Epic (de maker van het razendpopulaire schietspelletje Fortnite) ziet die ‘Apple-belasting’ niet meer zitten. Fortnite zelf is wel gratis te downloaden, maar spelers kunnen betalen voor bijvoorbeeld betere wapens of blitsere uitrustingen in het spel. Epic voegde aan Fortnite daarom een eigen betaalsysteem toe om die commissies te omzeilen, maar dat is tegen de regels van de App Store. En dus knikkerde Apple Fortnite zonder blikken of blozen eruit. Als reactie sleepte Epic Apple voor de rechter. Het bedrijf wil op die manier voorkomen dat Apple zijn ontwikkelaarslicentie schrapt, dat staat gepland voor 28 augustus. Zonder die licentie zou Epic geen enkele app meer in de digitale rekken van Apple kunnen leggen.
Medestanders
Epic wordt door heel wat andere bedrijven gesteund in zijn twist met Apple. Spotify bijvoorbeeld heeft zich ook al tegen het vergoedingsbeleid van Apple uitgesproken. Van het abonnementsgeld dat Spotify vangt voor zijn muziekdienst moet het 30 procent afdragen. De concurrerende app, Apple Music, moet dat uiteraard niet doen. Volgens Spotify leidt dat er toe dat innovatie de kop wordt ingedrukt en dat de keuze van de consument wordt beperkt.
Spotify staat niet alleen met die zienswijze. Ook Match Group (het bedrijf achter Tinder) en zelfs Facebook hebben zich ook al uitgesproken tegen de politiek van Apple. Vooral ook omdat Apple niet consequent is met zijn eigen regels. Amazon bijvoorbeeld (een gigant die het nodige gewicht in de schaal kan leggen) kon in het grootste geheim een deal sluiten met Apple waardoor zij slecht 15 procent commissie moesten betalen voor nieuwe abonnees en helemaal niks voor bestaande abonnees.
Nog een andere medestander vindt Epic in Microsoft. Al sprak dat bedrijf zich niet meteen uit over het commissie-systeem. Als de Unreal-engine (de software-‘motor’ achter de games van Epic) niet langer verder ontwikkeld en ondersteund wordt voor iOS, dan is dat schadelijk voor gamers en gamebouwers, zegt Microsoft wel. Microsoft gebruikt de Unreal-engine voor eigen games als Forza Street.
Overigens: ook in de Google Store is de Android-versie van Fortnite niet meer te vinden. Ook Google eist immers commissiebetalingen op apps die zij verdelen.