Ook al moeten ze vaak omzetverlies doorstaan, toch schatten de meeste digitale bedrijfsleiders de toekomst positief in. Twee it-domeinen blijken alvast de sterkmakers: e-commerce en webdevelopment.
Dat alles blijkt uit de Corona Impact Barometer, een analyse bij Belgische digitale agencies en andere it-dienstenleveranciers om de impact van de coronacrisis te meten. Dit op initiatief van vakfederatie FeWeb. In totaal namen 442 bedrijfsleiders aan de survey, met negen periodieke onderzoeken, deel van maart tot deze zomer.
‘Bedrijven die investeren in hun digitale strategie zijn de kampioenen van deze crisis’, zo vat Patrick Marck, directeur van Feweb, als we hem contacteren de resultaten samen. Met deze bevindingen:
1. Ontslag bij minderheid van digitale bedrijven
De meerderheid van de digitale kmo’s in ons land (zowat 60 procent) verwacht geen medewerkers te moeten ontslaan. Eén op vijf werft zelfs aan.
Bijna 80 procent van de bedrijfsleiders bereidt zich voor op een eerste relance van de economie ten laatste in september 2020.
2. Wel omzetdaling dit jaar
Toch verwacht 59 procent van de bedrijfsleiders een omzetdaling in 2020. Twee op de vijf bedrijfsleiders verwacht geen omzetverlies in 2020. Een even groot aandeel voert ook geen kostenbesparingen door.
Deze jaarprognose komt voort uit de omzetverliezen eerder dit jaar. Bijna twee op drie digitale ondernemers ervoeren een negatieve impact op de omzet in de eerste twee maanden van de coronacrisis. Dit percentage evolueerde tot 40 procent van de ondernemers in de periode mei-juni.
Al is het beeld divers: één op drie bedrijven voorzien een maximaal omzetverlies van 25 procent voor het jaar 2020. Digitale bedrijven met een focus op de hardst geraakte sectoren zoals cultuur en evenementen zien hun jaaromzet dan weer met meer dan 50 procent dalen.
3. Minderheid gaat er (voorlopig) op vooruit
Bij elke crisis zijn er ook winnaars. Voor één op de drie ondernemers was juni bijvoorbeeld een goede maand qua omzet.
Dit heeft, zo nuanceert men bij Feweb, vermoedelijk te maken met engagementen voor lopende projecten. ‘Hierbij is het niet uitgesloten dat er alsnog een negatieve impact op langere termijn waarneembaar zal zijn’, zo klinkt het bij Feweb. De sector kent traditioneel overigens een jaarlijkse stijging in de omzet waarbij een status quo als achteruitgang geïnterpreteerd kan worden.
4. E-commerce en web development als sterkhouders
Vooral projecten rond e-commerce en web development zijn de sterkmakers bij de digitale bedrijven. Dat bleek zowel tijdens de lockdown, als daarna. Na de eerste schok van de crisis investeerden bedrijven volop in hun digitale strategie, zo blijkt uit de cijfers van Feweb.
Opvallend is dat twee op drie digitale ondernemers bepaalde categorieën toch opgang zien maken in de post-lockdown periode. Voor e-commerce lijkt dat logisch, maar voor de ontwikkeling van websites – dat ook mee profiteerde van de digitale trend – is dat verrassend. ’Mogelijk gaat het om projecten waarvan de goedkeuring door de coronacrisis enkele weken uitgesteld werd.’
Toch ziet Feweb-voorzitter Patrick Marck ook goede vooruitzichten. ‘Uit mijn gesprekken met zowel de digitale dienstverleners als hun klanten, maakte ik op dat bedrijven hun digitale investeringen verder zouden opdrijven. Dit zou ook niet beperkt blijven tot het opzetten van een webshop’, stelt hij.
Dat blijkt ook uit de cijfers. ‘Meteen na de lockdown gaan, naast de investeringen in webshop development, ook de investeringen in strategische consultancy en in web development de hoogte in’, stelt hij. ‘We hopen dat deze trend zich in september voluit zal doorzetten.’
5. Thuiswerk en kleinere kantoren
De trend die zich ook al liet optekenen bij andere technologiebedrijven als Telenet zet zich door voor de kleintjes. Ook bij hen blijkt dat het thuiswerk ook op langere termijn zal blijven en de noodzaak voor kantoorruimte kleiner wordt.
Na de lockdown-periode kon het personeel op vrijwillige basis hun thuiswerk inruilen voor het kantoor. Eén op de vier bedrijven blijft echter vasthouden aan 100 procent thuiswerk. ‘Fysieke interne en klantenmeetings gaan stilaan terug van start. Maar voor fysieke deelname aan seminars en opleidingen is het voor het merendeel nog te vroeg.’