Het coronavirus heeft laten zien hoe kwetsbaar de ‘just-in-time’ supply chain is. In bijna elke industrie is de keten door de pandemie ontwricht en zijn belangrijke schakels verbroken. Om in de toekomst te kunnen overleven, zullen fabrikanten grotere voorraden moeten aanleggen in plaats van te vertrouwen op ‘just-in-time’. Daarbij is het noodzakelijk om meer gebruik te maken van regionale leveranciers en nearshoring, om zo de weerbaarheid te vergroten en tegelijkertijd financiële risico’s te beperken.
Uit een onderzoek uitgevoerd voorafgaand aan de coronacrisis, noemde 84 procent van de chief supply chain officers (csco’s) een ‘gebrek aan zicht’ op de supply chain de grootste uitdaging voor hun organisatie. 87 procent van hen zei moeite te hebben met het voorspellen en voorkomen van problemen in de keten. Om dit in de toekomst te voorkomen, is het noodzakelijk de steeds complexere supply chain te digitaliseren. Kunstmatige intelligentie (ai) en data-analyse kunnen daarbij belangrijke inzichten geven in verschillende onderdelen van de keten en uitsluitsel bieden bij moeilijke beslissingen. Door middel van beschrijvende en voorspelende statistieken zijn organisaties in staat om in te spelen op de markt en de beweging ervan beter te begrijpen. Met ai- en gps-systemen kunnen bijvoorbeeld scheepvaartroutes in realtime worden geoptimaliseerd.
Optimalisering van de keten
Ik zie mooie, nieuwe ontwikkelingen voortkomen uit data-gestuurde platforms, zoals het internet of things (iot) en blockchain, welke een essentiële rol gaan spelen bij de ontwikkeling van een wendbare, veilige, zichtbare en veerkrachtige supply chain. Niet alleen krijgen organisaties dankzij deze technologieën een beter totaaloverzicht van de verschillende ketens, ook kunnen ze het productieproces snel aanpassen en herstellen in het geval van een verstoring (zoals Covid-19). Een belangrijke nuance; dit gaat niet vanzelf. Deze tools moeten worden geïntegreerd in een veilige infrastructuur met externe leveranciers, regelgevers, distributeurs en consumenten.
Thuiswerken heeft ons laten zien dat belangrijke informatie voor iedereen, overal en op ieder moment beschikbaar moet zijn. Alleen de bedrijven die werken met sterke en veilige verbindings- en samenwerkingstools en hun leveranciers- en klantennetwerk in kaart hebben gebracht, konden hierdoor op volle kracht blijven draaien. Helaas hebben veel organisaties (nog) niet de capaciteit om al hun werknemers thuis te laten werken. Hiervoor hebben wij innovatieve omwegen moeten bedenken.
Weerbaarheid
Als direct gevolg van de crisis zullen sommige fabrikanten hun businessmodellen moeten aanpassen. We merken dat digitale transformatie steeds vaker versneld wordt doorgevoerd om bijvoorbeeld samenwerkingstools te integreren en teams van over de hele wereld te laten samenwerken. Hierbij is een sterke digitale infrastructuur van levensbelang. Alleen organisaties die digitaal vaardig zijn in hun toeleveringsketens en daardoor snel en effectief kunnen reageren op eventuele problemen, zullen in ‘het nieuwe normaal’ kunnen doorgroeien.
Frank Baggermans, managing director Orange Business Services Benelux