De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft telefoonoperator Proximus een boete gegeven van 20.000 euro. De klacht draait rond een telefoonnummer dat tegen de zin van een burger in de telefoongids van Proximus werd opgenomen en zelfs in gidsen van derden.
De uitslag van de klacht werd op de site van de GBA gepubliceerd. Begin vorig jaar verzocht een burger Proximus om haar telefoonnummer niet in de witte gids te zetten of beschikbaar te maken bij de inlichtingendienst 1207. De dame was klant bij Telenet. Zes maanden later bleek dat echter niet gebeurd te zijn. Meer nog: het nummer was ook bij aanbieders van alternatieve telefoongidsen beland. Daarop stapte ze naar de GBA.
Die wijst onder meer op de ‘voorbeeldfunctie’ die Proximus heeft bij het behandelen van persoonsgevens. Proximus had nochtans aangevoerd dat de dame in kwestie zich tot Telenet had moeten richten en dat het niet verantwoordelijk is voor het publiceren van het nummer door derden.
In mei van dit jaar ontving Proximus ook een boete van 50.000 euro van de GBA wegens een belangenconflict bij zijn ‘data protection officer’. Die was zowel hoofd compliance, risk en audit als data protection officer.