Een Nederlandse claimstichting van privacy-voorvechters gaat onder aanvoering van advocaat Christiaan Alberdingk Thijm de strijd aan met Oracle en Salesforce. The Privacy Collective beschuldigt de it-concerns van massale schending van de privacy van miljoenen Nederlanders. Verschillende belangenorganisaties waaronder Bits of Freedom steunen de claim.
De stichting heeft de massaclaim vandaag in het FD aangekondigd. Ook is al een uitgebreide dagvaarding ingediend. De eerste collectieve actie vanwege massale AVG-schendingen heeft als inzet vijfhonderd euro per gedupeerde per gedaagd bedrijf. Alberdingk Thijm meldt dit bedrag in een tweet.
Als de actie voor de rechter succes krijgt, kan de vergoeding aan immateriële schade oplopen tot honderden miljoenen euro. Volgens Alberdingk Thijm ligt het plafond in potentie op vijf miljard euro per bedrijf. De massaclaim wordt gefinancierd door Innsworth Litigation Funding. Dit Britse bedrijf, waarachter het grote hedgefund Elliott schuilgaat, is gespecialiseerd in collectieve juridische procedures. Innsworth heeft dertig procent van de opbrengst bedongen.
Ongegronde claims
Oracle noemt de rechtszaak misleidend. Het bedrijf kondigt krachtig verzet aan tegen de ‘ongegronde claims’. Oracle-topvrouw Dorian Daley verwijt The Privacy Collective opzettelijk een niet-gefundeerde actie te zijn gestart op basis van een onjuiste voorstelling van de feiten. Oracle ontkent een directe rol te spelen in het proces van realtime bidding. De data-footprint in de EU zou minimaal zijn. Daarnaast wordt geschermd met een uitgebreid AVG-nalevingsprogramma.
Michiel van Vlimmeren, general manager Salesforce Nederland, kan zich ook niet vinden in de aantijgingen. De klacht van de claimstichting is overigens uitsluitend gericht op Salesforce Audience Studio en niet op andere Salesforce-diensten.
Volgens Alberdingk Thijm bieden nieuwe massaclaimregels die sinds januari van kracht zijn, de mogelijkheid tot collectieve schadeclaims voor schendingen van de privacy. Daarbij hoeven niet eerst leden te worden verworven. Aanmelding is voldoende.
Consumentenbond tegen Facebook
Hoe meer gedupeerden de actie ondersteunen, des te sterker de eis. Bij een actie van de Consumentenbond tegen Facebook hebben zich al 170.000 mensen aangesloten. The Privacy Collective heeft bewust afgezien van een actie via de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De privacywaakhond kan mede door onderbezetting maar weinig potten breken als het gaat om de massale datahandel. Bovendien heeft Innsworth een onderzoeksbudget klaarliggen waar de AP alleen maar van kan dromen.
Volgens Alberdingk Thijm zijn Oracle en Salesforce heel actief in de datahandel. Beide ondernemingen hebben de afgelopen tijd vaste grip gekregen op de online-advertentiemarkt, stelt hij. De claim richt zich op het zonder toestemming van Nederlandse internetgebruikers verzamelen, bundelen, verrijken en verkopen van digitale profielen. Ook via cookies worden veel gegevens verzameld, terwijl ook via een groot aantal apps data binnenkomen.