Leverancier van barcode- en rfid-oplossingen Zebra Technologies voorziet supermarktketen Jumbo van een zogeheten personal shopping-oplossing (pss). Hiermee kunnen klanten boodschappen scannen, de weg vinden in de supermarkt en via de app hulp vragen aan een winkelmedewerker als ze een product niet kunnen vinden.
Jumbo geeft aan de oplossing uit te willen rollen in al zijn Nederlandse en Belgische winkels. Programmamanager Michiel Kienjet wijst erop dat zelfscannen al goed is voor zeventig procent van de omzet. Hij verwacht dat dit cijfer alleen maar zal toenemen.
De geïntegreerde camera aan de voorzijde van de scanner in combinatie met Phillips-led-verlichting in de winkel wordt gebruikt voor een nieuwe locatie- en navigatietoepassing. Deze oplossing helpt supermarktklanten door hen in de winkel te begeleiden met behulp van een kaart op het scherm. Jumbo introduceert ook klantenassistentie door supermarktbezoekers toegang te geven tot hun adviesdienst; kopers moeten hiervoor de microfoon van het apparaat activeren via ‘push to talk’. Ze kunnen om hulp, aanbevelingen of productinformatie vragen, waarna een winkelmedewerker in de buurt een melding ontvangt en reageert. Het personeel gebruikt het apparaat ook voor orderpicken, waarbij de ingebouwde camera planken met lage voorraadniveaus die aanvulling nodig hebben, lokaliseert.
Simac als partner betrokken
Om het concurrentievoordeel te vergroten en nieuwe mogelijkheden en applicaties beschikbaar te maken voor hun klanten, migreerde Jumbo zijn voormalige personal shopper-apparaten (de eveneens van Zebra afkomstige mc17-scanners) naar het nieuwe platform. Zebra’s partner Simac implementeerde de oplossing gecombineerd met de zelfscannende software van Re-Vision in meer dan vijftig Nederlandse Jumbo-winkels.