Op zoek naar een taxi? Met Uber ben je een klik verwijderd van een rit. Een nachtje verblijven in Parijs? Airbnb biedt uitkomst. In onze huidige economie is alles en iedereen met elkaar verbonden. Of beter gezegd, onze platformeconomie, die een hoge mate van selfservice mogelijk maakt. Een digitaal platform verbindt mensen, middelen en organisaties met moderne technologie als drijvende factor
Platformen zijn een manier om het bedrijfsmodel te veranderen en bieden kansen, maar ook zeker uitdagingen, voor bedrijven om de digitalisering te benutten. Volgens de Kamer van Koophandel is een digitaal platform een online-marktplaats waar gebruikers (vraag) en leveranciers (aanbod) elkaar rondom een geïntegreerd pakket van producten en diensten treffen. De afgelopen jaren is hier een grote stijging in zichtbaar. Maar liefst zeven van de tien topbedrijven van de wereld werken met een platformgebaseerd businessmodel. Dit leidt ook tot een hogere mate van selfservice onder iedereen die zich begeeft in de platformeconomie. Deze nieuwe vlaag van selfservice komt tegemoet aan de behoefte van de samenleving om meer controle, autonomie en de touwtjes in eigen handen te hebben.
Kans van slagen
De traditionele businessmodellen verschuiven dus steeds meer naar platformen en digitale businessmodellen. Dit biedt kansen, maar eigenlijk alleen voor organisaties die zich volledig digitaal oriënteren. De nieuwe technologieën, zoals iot, big data en robotica, geven alle organisaties – klein en groot – de mogelijkheid om een (kleinschalig) platform te beginnen om vervolgens uit te groeien tot een belangrijke speler. Zo zien we steeds meer startups met allerlei handige apps de markt veroveren.
Technologie stelt ondernemingen in staat om op een andere manier contact te krijgen met klanten. Contact wordt directer, er is meer ruimte voor specifieke toepassingen, een klantgerichte benadering, en ondernemingen krijgen nu toegang tot een grote groep potentiële klanten tegen weinig kosten. Daarnaast maakt data-analyse het mogelijk om met klantinformatie nieuwe diensten te ontwikkelen en ook internationaliseren wordt eenvoudiger omdat grenzen niet voelbaar zijn op internet. Tot slot is het mogelijk schakels uit de keten over te slaan waardoor bijvoorbeeld lagere kostprijzen ontstaan.
Starten met een digitaal platform
Veel globale platformen zetten digitale technologieën al op een slimme manier in om innovatieve businessmodellen te ontwikkelen. Voor de moderne (startende) professional kan dit gezien worden als een bedreiging, omdat er een kans bestaat dat de grote spelers monopolisten worden. Dat wil niet zeggen dat alle kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen. De opkomst van globale platformen geeft lokale platformen juist een kans op voortbestaan. Denk aan een Bol.com dat andere verkopers toelaat op het platform.
Een andere en betere manier om in te spelen op de kansen van de platformeconomie is een eigen, sterker platform beginnen. Afhankelijk van de sector kan dit alleen, maar in sommige gevallen is het verstandiger de krachten te bundelen in een lokaal alternatief waarbij meerdere lokale spelers samenkomen. Doe dit stapsgewijs.
De eerste stap is het opzetten van een veelbelovende businesscase. Vervolgens ontwikkel je een online-platform, waarbij je idealiter gebruikmaakt van bestaande cloudbased technologie. Stap twee is het bepalen van de informatiestromen die er binnen jouw netwerk lopen. Vervolgens bouw je de functionaliteit die nodig is om de gebruikers van jouw platform optimaal te faciliteren. Met deze aanpak ben je ervan verzekerd dat compliance, governance, privacy en security-by-design goed geregeld zijn. Pas dan kun je direct een platform succesvol in de markt zetten.