Al tien jaar op rij voert Apple de lijst aan van meest waardevolle merken. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?
Zowel in de lijst van meest innovatieve bedrijven als bij de meest waardevolle merken staat Apple bovenaan. Zelfs na het overlijden van medeoprichter Steve Jobs ging het bedrijf verder op zijn elan. Apple heeft qua merkkracht alles wat in de businesshandboeken staat.
Stef Verbeeck, brand consultant en auteur van het recente boek Brand Hacking, geeft enkele verklaringen.
1. Exclusief en innovatief
Apple wordt aanzien als een innovatief bedrijf, en slaagt er ook in om dat aspect uit te spelen. Al gooit het daar ook een exclusief sausje over. Ook en zeker voor hun vlaggenschip – de iPhone – is dat het geval. ‘De vaak als overdreven duur bestempelde iPhones zijn heus niet technisch superieur aan de veel goedkopere Android-varianten met betere camera’s en langere batterijduur. Maar ze staan in bepaalde milieus nu eenmaal een stuk hoger aangeschreven’, stelt Verbeeck.
Bovendien, zo vult hij aan, doet het merk uit Cupertino er alles aan om zijn imago van exclusieve en innovatieve technologiereus te blijven uitspelen.
2. Wees zuinig met je merk-expansie
Bedrijven die een sterk merk hebben, laten dat soms verwateren door er andere producten of diensten onder te schuiven. Dat doet Apple bewust niet.
‘Een van de succesfactoren van het moderne Apple is dat het het aanbod onder zijn merk beperkt tot een assortiment van een zestal hoofdproducten die het iconische Apple-logootje dragen’, oppert Verbeeck.
3. Mik op het waarom
Volgens Verbeeck maakt Apple ook het verschil door te mikken op het waarom van het merk en niet zozeer op het wat of het hoe. ‘Dat Apples computers verkoopt (het wat) onderscheidt het absoluut niet van andere fabrikanten. Dat het de computers in een hip en gebruiksvriendelijk designjasje steekt (het hoe) al evenmin’, vindt hij.
Het succes van een merk als Apple is, volgens de consultant, dat het constant het status quo ter discussie stel. ‘En dat het daarbij de geldende conventies in de markt uitdaagt. Het waarom dus.’
Met de slogan ‘Think Different’ daagt Apple je uit het status quo telkens in vraag te stellen, oppert Verbeeck, die ook verwijst naar de hordes fans die het merk in zijn tribe heeft om de strijd met alledaagse uitdagingen aan te gaan.
4. Mik op de benefits
Dat doet Apple al jaren. De iPod werd in 2001 door wijlen Steve Jobs in de markt gezet als ‘thousand songs in your pocket’. Ook bij de iPhone legde Apple de juiste klemtoon. ‘Sinds dag een kampt die iPhone met een gigantisch probleem: de lengte van de batterijduur’, merkt Verbeeck op. ‘Elke intensieve iPhone-gebruiker weet dat het eeuwige pijnpunt van het toestel betekent, en dat je best overal een lader of powerbank meezeult om de dag door te komen.’
Maar de framing van Apple is gefocust op de benefits en waarden. Trouwe fans van het merk aanvaarden, volgens hem, met plezier die benefits van een zogenaamde krachtige camera en processor. ‘Terwijl ze tegelijk de olifant in de kamer – een product dat niet de hele dag meekan – minimaliseren.’
De lijst van de meest waardevolle it-merken vind je in dit artikel.