Crescent, het vroegere Option, gaat een verkooplicentie nemen op een nieuw social distancing-alarm dat ontwikkeld werd door de industriefederatie Flanders Make. Option zal de toestellen, gebaseerd op ultra wide band-technologie, wereldwijd commercialiseren.
Flanders Make startte met de ontwikkeling bij de uitbraak van de coronapandemie en testte ondertussen al enkele duizenden prototypes bij verschillende bedrijven. ‘Het is onmogelijk om te zorgen dat de medewerkers steeds minstens anderhalve meter afstand van elkaar houden zonder beroep te doen op technische hulpmiddelen’, zegt ceo Dirk Torfs van Flanders Make. ‘Daarom ontwikkelden we in een recordtempo een social distancing-alarm, dat de drager in minder dan een seconde waarschuwt wanneer hij of zij meer afstand dient te nemen. We zijn tevreden dat dit alarm dankzij Crescent snel op de markt zal komen.’
Het toestel dat Flanders Make ontwikkelde, is gebaseerd op ultra wide band-technologie die de federatie al succesvol toepaste in ontwikkelingen voor zelfrijdende voertuigen. Het vergt geen vaste infrastructuur, werkt volledig lokaal, zowel binnen als buiten en het respecteert de privacy van de werknemers.
Opmerkelijk is dat Crescent al twee toestellen in portfolio had die social distancing moeten waarborgen. Al zijn die niet helemaal vergelijkbaar. ‘Met Safety Distance en SafeDistance bieden wij al veiligheidsoplossingen afgestemd op de behoeften van eindgebruikers’, zegt ceo Alain Van den Broeck. ‘Door de toevoeging van het social distancing-alarm van Flanders Make aan ons productassortiment, hebben wij nu voor elk klant de juiste oplossing.’
De SafeDistance-alarmen zullen vanaf de tweede helft van augustus commercieel beschikbaar zijn.