Ondanks de coronacrisis en gekrompen omzet uit de markt van financiële dienstverlening, boekt Ordina goede cijfers over het eerste halfjaar van 2020. Het Nieuwegeinse ict-dienstenbedrijf realiseerde 0,6 procent meer omzet en 12 procent meer brutowinst, vergeleken met een jaar geleden. De omzetgroei is grotendeels te danken aan nieuwe medewerkers en proposities in België en Luxemburg.
In totaal bedroeg Ordina’s brutowinst (ebitda) over het eerste halfjaar van 2020 ruim 22,9 miljoen euro, een stijging van ruim 12 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst komt uit op 10,3 miljoen. De omzet steeg 0,6 procent naar ruim 188 miljoen euro. Het bedrijf verklaart deze cijfers door efficiëntere bedrijfsvoering, de inzet van meer teams bestaande uit eigen personeel, en meer opdrachten uit eigen dienstverleningsproposities.
In Nederland daalde de omzet 3,8 procent naar bijna 125 miljoen euro, voornamelijk door afbouw van de omzet met externe medewerkers. De brutowinst (ebitda) steeg er evenwel 9,5 procent naar ruim 11,8 miljoen euro. In België en Luxemburg steeg de omzet 10,7 procent, onder meer door toename van het aantal medewerkers en de inzet van eigen dienstverlening rond cybersecurity en compliance en de zogeheten business platforms. De brutowinst nam er 17,5 procent toe tot bijna 11,1 miljoen euro.
Minder omzet uit financiële markt
Ordina heeft zijn dienstverlening onderverdeeld in drie marktsegmenten: overheid, financiële dienstverlening en industrie. Voornamelijk in de financiële dienstverlening zette het it-bedrijf minder om dan een jaar geleden (-7,7 procent). In deze markt besloot Ordina tot afbouw van activiteiten waarvoor extern personeel werd ingehuurd. Dit is deels gecompenseerd door inzet van andere teams van eigen personeel en eigen proposities, zoals intelligente datagedreven oplossingen.
Bij overheidsklanten groeide de omzet van Ordina met 4 procent. Volgens de dienstverlener blijft de digitale agenda daar ‘onverminderd belangrijk’. De omzetgroei komt dan ook vooral door inzet van eigen specialistische teams, slimme oplossingen en dienstverlening op het gebied cybersecurity en compliance. In de industriemarkt is het beeld wisselend, met enerzijds klanten die hun digitale agenda versnellen en anderzijds klanten die door de pandemie minder om de dienstverlener vragen. Toch nam Ordina’s omzet in deze markt 4,2 procent toe.
Prognose
Het lijkt erop dat Ordina in het eerste halfjaar relatief weinig last van de coronacrisis ondervond. De dienstverlening aan klanten kon over het algemeen goed worden voortgezet. Of dit voor het tweede halfjaar van 2020 ook geldt, is nog de vraag. Het is afhankelijk van een eventuele tweede besmettingsgolf, de impact daarvan op de klanten, en de duur en hevigheid van de economische recessie. Deze gevolgen kunnen volgens de dienstverlener ook positief zijn, bijvoorbeeld doordat organisaties hun digitale agenda versnellen.
Voor de periode tussen nu en 2025 houdt Ordina rekening met veranderende omzetcijfers. In de meest negatieve prognose neemt de omzet in Nederland 6,5 procent af, in de meest positieve prognose groeit de omzet 1,4 procent. Voor de Belgische activiteiten verwacht de dienstverlener een omzetgroei tussen de 1 en 6,9 procent.
Medewerkers
Bij Ordina waren eind juni 2308 directe medewerkers in dienst, 32 minder dan eind 2019. Door de onzekere marktomstandigheden nam het bedrijf weinig nieuwe mensen aan en zag weinig medewerkers uitstromen. Inmiddels is de onderneming opnieuw begonnen met werving. In het eerste halfjaar bedroeg de productiviteit 72,7 procent, iets hoger dan een jaar eerder.