Devside, het bedrijfje dat de Belgische corona-app mag ontwikkelen, heeft verschillende logo’s op zijn website moeten weghalen van zogenaamde klanten. Dat meldt de VRT.
Devside prijkte op zijn site onder meer met het logo van Pizza Hut als klant, maar na navraag blijkt Pizza Hut nooit in contact geweest te zijn met het Brusselse bedrijfje. Volgens Pizza Hut hebben ze ooit een app laten bouwen door iemand die ooit als zelfstandige bij Devside heeft gewerkt, maar verder dan dat gaan de relaties niet met hen.
Nadat het Pizza Hut-logo van de site werd gehaald, verdween daar ook in alle stilte het logo van de bank Belfius. Zij wilden niet op de vragen van de VRT ingaan, maar werden er blijkbaar wel door gealarmeerd. De logo’s van Pizza Hut en Belfius zijn vervangen door die van maaltijdcheque-aanbieder Monizze en Ozaam, een startup uit de immo-sector.
Devside lijkt ook graag zaken te doen met zichzelf. Zeker drie logo (die van de internetbedrijfjes Lawrenza, RestoMinute en Jeasy) verwijzen naar startups die ook eigendom zijn van Devside-oprichter Jean-Paul de Ville de Goyet.
Kritiek
Op de keuze voor Devside als ontwikkelaar van de corona-app kwam al veel kritiek. Het bedrijf is vrijwel compleet onbekend, draait een minuscule omzet en heeft slechts een handvol mensen in dienst.
De overheid blijft achter Devside staan en verdedigt de keuze door te stellen dat het bedrijf een strenge openbare aanbesteding heeft gewonnen. Bovendien moet Devside vooral de bestaande, Duitse corona-app, veranderen naar een Belgische context en wordt het bijgestaan door het veel grotere Mechelse bedrijf Ixor. Alle code wordt openbaar gemaakt en zal getest worden door het bedrijf Nviso.
Devside prijkt overigens ook met het logo van verzekeraar DKV op zijn site. Dat bedrijf heeft al laten weten dat het inderdaad met Devside heeft samengewerkt.