Het Franse Sewan, een aanbieder van spraak- en clouddiensten voor professionele klanten, heeft een overeenkomst getekend met Proximus. Sewan gaat voortaan via het gsm-netwerk van Proximus ook mobiele diensten aanbieden.
Sewan is een Frans bedrijf dat voornamelijk actief is in Frankrijk, Spanje en Duitsland. Het biedt zowel vaste en mobiele spraakdiensten als clouddiensten aan bedrijven. Deze worden als ‘white label’-oplossingen en een distributiekanaal aangeboden aan meer dan 850 kleinere operatoren, serviceproviders, integratoren en it-bedrijven.
Eind 2019 betrad het de Belgische markt door de overname van 3Starsnet. Die laatste was al meer dan 25 jaar actief als telecomoperator voor b2b-klanten en gebruikte daarvoor het netwerk van Proximus. Sewan gaat op die weg verder en wordt een zogenaamde ‘light MVNO’ (Mobile Virtual Network Operator). Tegen eind dit jaar wil het bedrijf starten met het aanbieden van unified communication-diensten.
De deal illustreert de bereidheid van Proximus om nieuwe MVNO-overeenkomsten te sluiten met verschillende spelers. Die nieuwe werkwijze is opgenomen in de #inspire2022-strategie die Proximus in maart dit jaar voorstelde. Het bedrijf streeft daarbij naar het maximaal openstellen van zijn netwerk voor derde partijen.