‘Amplify’, zo heet een nieuw wereldwijd partnerprogramma dat HP Inc heeft aangekondigd. Het combineert bestaande partnerproducten, tools en trainingen onder een dak. Vanaf 1 november dit jaar gaat het in voege.
Door zijn beste partnerproducten, tools en trainingen in één programma te combineren, wil HP Inc vooral complexiteit wegnemen met Amplify. Het moet een stuk eenvoudiger worden dan Partner First, het vorige programma, bijvoorbeeld door geografische verschillen weg te werken. Ook het aantal soorten partners is verminderd. Dus geen goud, zilver en brons en aanverwanten meer, maar ‘Synergy’ en ‘Power’. Synergy lijkt daarbij het meest geënt op het bestaande programma dat vooral transactiegericht is. Power richt zich meer op nieuwe soorten samenwerkingen en digitale allianties. Zo krijgen partners bijvoorbeeld beloningen voor innovatieve diensten die ze opzetten met producten of diensten van HP.
Partners worden daarnaast nog steeds beloond op basis van doelstellingen en volume, maar HP zegt ook rekening te houden met de strategische inspanningen die ze leveren in het volledige verkoopproces, van registratievolume tot gemiddelde verkoopwaarde en accountbehoud. Ook nieuwe competenties (bijvoorbeeld verbeteren van digitale vaardigheden), service-competenties, de aanpak rond e-commerce en de omnichannel-strategie spelen mee. Wat een en ander zal betekenen voor de status van bestaande partners zal HP onthullen tegen begin november, wanneer Amplify van start gaat.
Waarom nieuw programma?
De reden voor het nieuwe programma zit hem vooral in de manier waarop klanten zich tegenwoordig op technologie oriënteren en hoe ze kopen, zegt HP: steeds meer producten en diensten worden via digitale kanalen ingeslagen, zoals e-commerce, partnerportalen en marktplaatsen. Tegelijkertijd ontwikkelen de technologie en de digitale transformatie zich in een razend tempo, terwijl bedrijfsmodellen verschuiven van transacties naar abonnementen en contractuele relaties.
Daardoor is voor de it-industrie in het algemeen, en het kanaal in het bijzonder, ‘business-as-usual’ niet langer een optie. Amplify geeft HP Inc maatregelen om te profiteren van deze verschuivingen, om partners klaar te stomen voor toekomstige groei en om een verbeterde klantervaring te leveren, zo hoopt het bedrijf.
‘HP en zijn partners hebben een mooie kans om de manier waarop we zakendoen en onze route-to-market opnieuw uit te vinden’, meent Luciana Broggi, HP Inc’s global head of HP Route-to-Market. ‘Maar om deze kansen te benutten, moeten we tekortkomingen van het systeem, oude gewoonten en nieuwe bedrijfsmodellen overwinnen. We doen dit samen, waarbij we belangrijke veranderingen in ons ecosysteem en onze gedeelde capaciteiten omarmen.’