De abdij van West-Vleteren heeft de verkoop van zijn wereldberoemde bier gedigitaliseerd. De Ingenico Group zette daarvoor een systeem op om internationale betalingen te kunnen accepteren gedurende een zeer beperkte verkoopperiode.
De belangstelling voor het trappistenbier van West-Vleteren was tot 2005 vrij bescheiden. In dat jaar echter werd het op een website voor bierliefhebbers uitgeroepen tot beste bier ter wereld. Sindsdien is de belangstelling voor het gerstenat geëxplodeerd. De abdij werd geconfronteerd met klanten die grote voorraden insloegen en het bier tegen woekerprijzen doorverkochten. Om een einde te maken aan bulkaankoop en doorverkoop, werkt de abdij samen met Ingenico aan een online-betaaloplossing. Daarmee kunnen de inkomende bestellingen gecontroleerd worden en krijgen meer internationale bierliefhebbers de mogelijkheid het bier te bestellen.
Ingenico installeerde een nieuw click-and-collect-systeem, met de mogelijkheid om internationale betalingen te accepteren gedurende een zeer beperkte verkoopperiode. De betaaloplossing kan ook klantgegevens veilig bewaren en is geschikt voor mobiel gebruik. Een systeem voor fraudedetectie is ook ingebouwd. Deze stelt verkooplimieten in en blokkeert transacties als dat nodig is. Het heeft al een aantal fraudepogingen tegen het klooster tegengehouden en de doorverkoop van het bier op de zwarte markt sterk verminderd.
‘Wij zochten voor ons betaalsysteem een internationale partner die ook met een solide fraudedetectiemodule werkte’, zegt Jos Vermeulen, adviseur van de projectstuurgroep. ‘Er zijn twee bestelperiodes van een paar uur per maand. Wij verzenden helemaal niets, dat is het wonderlijke. We verkopen het bier online maar de mensen moeten het zelf komen halen. In het begin waren we bang dat de website het aantal bezoekers niet aan zou kunnen. Maar de eerste betalingen die we ontvingen, verliepen zonder een enkel probleem.’