Auth0, het identiteitsplatform voor ontwikkelingsteams, heeft in een zesde financieringsronde 105 miljoen euro (120 miljoen dollar) opgehaald. Dankzij deze financiering wordt de waarde van Auth0 nu geschat op 1,68 miljard euro (1,92 miljard dollar). Het totale kapitaal van het bedrijf is verhoogd naar bijna 330 miljoen euro (330 miljoen dollar).
Met de financiering wil het Amerikaanse bedrijf verder innoveren, naar eigen zeggen als antwoord op de wereldwijde vraag naar een eenvoudig, schaalbaar identiteitsplatform dat veilige toegang biedt tot elke applicatie. Bij de ronde, geleid door Salesforce Ventures, was ook een nieuwe investeerder, DCTP, betrokken. Verder namen bestaande investeerders Bessemer Venture Partners, Sapphire Ventures, Meritech Capital, World Innovation Lab, Trinity Ventures, Telstra Venturesen K9 Ventures deel aan de financieringsronde.
Auth0 is in 2013 opgericht. De onderneming biedt een platform om gebruikers van websites, mobiele apps, interne applicaties en api’s te verifiëren. Het ondersteunt onder meer single sign-on (sso), multifactor-authenticatie en inlogmogelijkheden via zowel een wachtwoord of sociale media. Daarnaast kunnen klanten instellen hoe gebruikers toegang krijgen tot het systeem.
Unicorn-status in 2019
De investering van ruim honderd miljoen euro volgt op een eerdere financieringsronde in mei 2019 die negentig miljoen euro (103 miljoen dollar) en het bedrijf de unicorn-status opleverde.
John Somarjai, binnen Salesforce verantwoordelijk voor bedrijfsontwikkeling, noemt Auth0 toonaangevend op de grote, snelgroeiende markt voor identiteitsbeheer. Ook roemt hij de afstemming met Salesforce-technologie: ‘De expertise van Auth0 op het gebied van end-to-end identiteitsproducten is goed afgestemd op het Customer 360-platform van Salesforce. We kijken ernaar uit om hun groei te ondersteunen met deze nieuwe strategische investering van Salesforce Ventures om innovatie onder onze klanten te blijven stimuleren.’