Het Leuvense dataleerplatform Datacamp gaat over tot juridische stappen tegen het bedrijf RStudio. Deze laatste zou een lastercampagne voeren rond een MeToo-gerelateerd voorval van de voormalige ceo van Datacamp.
Perikelen of incidenten in de sfeer van MeToo kunnen (technologie)bedrijven lang parten spelen. Het Leuvense groeibedrijf Datacamp, dat online aan ruim zes miljoen mensen opleidingen in datawetenschappen voorziet, is hier een voorbeeld van.
Een incident uit het najaar van 2017 blijft namelijk nazinderen. Toenmalig topman Jonathan Cornelissen danste toen op café ‘ongepast’ met een werkneemster en hierbij maakte hij ‘ongevraagd lichamelijk contact’. De zaak deed nogal wat stof opwaaien. Zo hard, dat het mooie groeiparcours van Datacamp in de schaduw kwam te staan. Cornelissen zette door het voorval in april vorig jaar al een stap opzij, maar de kwestie blijft her en der opspelen.
Nu kondigt Datacamp, en zijn nieuwe ceo, aan dat het juridische stappen gaat ondernemen tegen RStudio, dat opensourcesoftware aanbiedt voor de data-science-programmeertaal R. Dat meldt De Tijd. RStudio zou, volgens Datacamp, een lastercampagne over de afhandeling van het incident voeren en verwijzen naar artikels waarvan (intussen) bewezen zijn dat ze niet stroken met de waarheid.
Onafhankelijk onderzoek
Datacamp stoort zich er vooral aan dat RStudio actief een artikel van de nieuwssite Buzzfeed uit mei vorig jaar telkens zou verspreiden. Dat artikel meldt dat ‘een start-up die vele miljoenen dollar waard is een incident rond seksuele intimidatie verborg.’
Volgens Datacamp houdt RStudio ook geen rekening met de resultaten van een onafhankelijk onderzoek, dat (volgens Datacamp) de feiten uit het artikel weerlegt. Datacamp neemt voor zijn juridische zaak het Amerikaanse advocatenbureau Clark Locke onder de arm, een bureau dat zich specialiseert op dossiers rond smaad.
Dansen
Het hele incident geeft aan dat bedrijven (het voorkomen van) MeToo-perikelen ernstig nemen, en ook dat ze kunnen gebruikt worden als concurrerend element. Maar vooral dat ze in het (Amerikaanse) bedrijfsleven nooit onderschat mogen worden.
Datacamp haalde met zijn online-leerplatform in 2018 nog 25 miljoen dollar op. Maar dat lijkt al even geleden. Wie op Google naar nieuws over het bedrijf kijkt, ziet bovenaan toch heel wat MeToo-artikelen opduiken.
Je denkt als ceo dus best twee keer na vooraleer je met een werkneemster gaat dansen.