Hoe evolueerde het gebruik van Teams, Zoom, Webex, GoTo en co de voorbije vier maanden? We overlopen de groeicijfers. Wie wint de Corona Cup?
Het lijkt wel verkiezingsavond. Ook daar bewegen politici hemel en aarde om te doen uitschijnen dat hun eigen partij gewonnen heeft. Of toch op z’n minst niet verloren.
Maar bij de cijfers rond het gebruik van online-meetings klopt het eigenlijk ook wel: iedereen wint en gaat er qua gebruik op vooruit. Met dank aan de lockdown. Niet dat iedere leverancier evenveel vooruitgang boekt.
Wie is de winnaar? Teams (En Zoom)
We halen cijfers (zie onderstaande grafiek) van Aternity, intussen overgenomen door Riverbed, een specialist in applicatieperformance. Het bedrijf nam gedurende vier maanden het globale remote work onder de loep. Hierbij keken ze naar hoe toonaangevende samenwerkingstools werden gebruikt en gedeeld.
De winnaar van de lockdown-/coronaperiode is Microsoft Teams. Dat steeg in gebruik op vier maanden tijd (van midden februari tot midden juni) met bijna negenhonderd procent.
Ook Zoom ging er flink op vooruit. Zoomen is dan wel de ‘talk of the town’ en als werkwoord vereenzelvigd met de hele coronaperiode, toch moet het Microsoft voor laten in groei. Al legde corona hen geen windeieren. Zoom groeide met 677 procent ten opzichte van het basisgebruik in de week van 17 februari, volgens de gegevens van Aternity. Ook niet slecht.
Het artikel gaat verder onder de afbeelding
Wie volgt op enige afstand? Webex en GoTo
De winnaars zijn bekend, maar wie volgt? Webex wint op die vier maanden 450 procent en GoToMeeting (Join.me) met een kleine vierhonderd procent. Dat zijn dus ook platformen die groeiden. Maar die niet in die mate vooruit gingen dan dat bij Teams en Zoom het geval was.
GoTo blijft toch wel een specifieke en vooraanstaande speler door zijn brede aanbod. Cisco is met Webex misschien al de oudste speler zeker qua naam die in online-meeting actief was. Zij gaan er op vooruit, maar een landslide victory (om nog eens een verkiezingsterm aan te halen) is het toch niet.
Wat met Google?
Neemt Aternity een partij als Slack wel mee in zijn overzicht, dan zijn Google (zowel met Hangouts als Google Meet) de grote afwezige. Ten onrechte, want ook de laatste maanden waren er regelmatig online-meetings via Google. Veel bedrijven baseren zich qua samenwerking op Google-technologie.
Qua aanvoelen verdient Google een plaats in de top drie. Onder Teams en Zoom, maar wel hoger dan Webex en GoTo, mede doordat de technologie van Google breed verspreid is. Ook in zakelijk gebruik.
Let wel, dat gaat dan allemaal over groei. Want inzake breed zakelijk gebruik (en marktaandeel) staat Skype nog altijd op nummer één, vóór Teams, Webex en Zoom, althans volgens Aternity. Skype daalt wel fors.
En wat met de rest?
De aanbieders voor online-meetingtools zijn overigens divers. Zo vonden er de voorbij maanden meetings plaats via een resem andere partijen. Denk aan Whereby, Bluejeans, Amazon Chime of Jitsi. Of het Belgische Vectera. En heel veel meetings, ook in professionele context, gaan door via Facetime, Duo, Messenger of WhatsApp.
De grote winnaar is misschien wel innovatie, oftewel de eindgebruiker. Die heeft veel keuze en de tools worden alsmaar beter. Zoom vijzelde zijn beveiliging en encryptie op. Terwijl Microsoft Teams (en ook Google) zorgden dat er meer gesprekspartners in beeld kwamen, iets wat voorheen de specialiteit van Zoom was. In die zin groeien veel van de online-meetingstools toch ook wat naar elkaar toe.