Colruyt Group heeft een belang van 65 procent genomen in Daltix. De retailgroep moet de Antwerpse dataspecialist bijstaan in zijn internationale ambities.
De retailgroep kondigde de investering nabeurs aan, maar gaf geen verdere financiële details. ‘De investering kadert in onze ambitie om in te spelen op de behoeften van de consument en om duurzaam meerwaarde te creëren in retail’, aldus Colruyt Group in een mededeling. De mogelijkheid bestaat om op termijn alle aandelen van Daltix te verwerven.
De Antwerpse startup Daltix werd opgericht in 2016 door Jonas Deprez en telt ongeveer dertig medewerkers. Het bedrijf ontwikkelde een platform voor realtime-inzichten in prijzen, promoties, productinformatie en assortiment.
De retailsector is de doelgroep van Daltix, veel retailers gebruiken intussen de aanwezige technologie. Op basis van die technologie kunnen retailers en leveranciers hun commerciële strategieën en evoluties in de markt identificeren.
Het bedrijf sloot vorig jaar nog een kapitaalronde afgesloten van 1,3 miljoen euro. Jonas Deprez kon hierbij terugvallen op investeerders, waaronder een groep rond Tim Duhamel (InSites Consulting) en Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere (Showpad).
Internationaal
Colruyt maakt al lang en volop gebruik van data voor zijn laagsteprijsgarantie en het personaliseren van de klantenfolders. Het bedrijf wil nog meer inspelen op de behoeften van de klant. Bij het verder bestuderen en leren kennen van de verwachtingen van de consument spelen data- en informatie-analyse een cruciale rol.
Daltix heeft alvast internationale ambities. Via de samenwerking met Colruyt wil het bedrijf uitgroeien tot een internationale data-expert. Het bedrijf heeft ook een kantoor in Lissabon. Het Antwerps (hoofd)kantoor bevindt zich op de Meir, de bekende winkelstraat in Antwerpen.