ING België lanceert dit najaar een digitale abonnementenmanager voor zijn bijna twee miljoen digitale klanten. Die brengt alle lopende en slapende abonnementen in kaart via de app. Uit onderzoek van de bank blijkt dat bijna vier op de tien Belgen denken dat ze maximaal drie abonnementen hebben, terwijl dat cijfer meestal hoger ligt.
Het gaat om een primeur, want ING is hiermee de eerste bank in België die deze dienst zal aanbieden. De bank heeft hiervoor een contract gesloten met Minna Technologies, een fintech uit Zweden. ‘We geven mensen een overzicht van lopende en slapende abonnementen op basis van hun rekeninginformatie en het gaat verder dan dat’, zegt David Rasson, hoofd innovatie bij ING België. ‘Via deze abonnementenmanager zal je zeer gemakkelijk ook je abonnementen kunnen beheren, verbeteren of stopzetten. De applicatie zal dit voor je doen, zonder dat je zelf contact hoeft op te nemen met het bedrijf. We ontzorgen op die manier onze klant, zodat ze geen tijd verliezen aan administratieve rompslomp.’
De nieuwe toepassing werd eerst getest binnen ING Labs Brussels, de innovatie-accelerator van de bank die fintech start-ups ondersteunt. Duizend medewerkers bij ING krijgen deze zomer de primeur om deze applicatie te gebruiken. Op basis van hun feedback worden er nog eventueel bijsturingen gedaan. De bedoeling is om dit najaar de app te lanceren voor bijna twee miljoen digitale klanten van ING. De data die Minna Technologies gebruikt om dit budgetoverzicht te maken, is volledig in regel met de Belgische GDPR-wetgeving, stipt de bank aan. Klanten moeten eerst expliciet hun toestemming geven aan ING om hun financiële data met Minna Technologies te delen. De klant moet dit ook om de negentig dagen opnieuw bevestigen. Deze data worden niet verder gedeeld of verkocht aan andere partijen.
Volgens een rondvraag van ING bij zo’n vierhonderd Belgen blijkt dat het bedrag aan abonnementen flink kan oplopen. Zo geven twee op de vijf ondervraagden (41 procent) aan dat ze maandelijks gemiddeld tussen de tweehonderd en de vijfhonderd euro aan abonnementen spenderen. Bijna vier op de tien (39 procent) denken dat ze maximaal drie abonnementen hebben, terwijl dat cijfer in de realiteit vaak hoger ligt. Veel klanten hebben geen overzicht meer van wat ze nu werkelijk betalen per maand aan abonnementen. Daar moet de app een einde aan helpen maken.