De Chinese elektronicaproducent Xiaomi, bekend van zijn smartphones, kiest voor het World Trade Center in Den Haag als Europees hoofdkwartier voor de Benelux-regio. Vanuit hier richt het regionale team zich op de Benelux-markt, de financiële en fiscale administratie, en andere bedrijfsactiviteiten waarbij West-Europa betrokken is.
Xiaomi kwam in 2019 al naar de Nederlandse markt met een klein kantoor in Amsterdam. Dit jaar besloot het bedrijf om een van zijn West-Europese hoofdkantoren in Den Haag te vestigen, vanwege de positionering van de stad als een van de snelst groeiende techhubs in Europa en daarnaast zijn status als de traditionele it- en telecomspil van Nederland. Xiaomi noemt ook de aanwezigheid van de de logistieke hub in Luik (België) en Xiaomi’s kantoren in andere West-Europese markten, zoals Düsseldorf en Parijs, als bijdrage aan de werk-privébalans van zijn werknemers.
Ou Wen, topman van Xiaomi, zegt: ‘De Benelux is een economische krachtpatser en een voorloper op het gebied van branding. De regio is een prioriteit voor ons in West-Europa, dat weer een prioriteit is binnen onze algemene wereldwijde expansie. De Benelux-regio heeft een relatief hoge koopkracht en een geweldige high-endpotentie, wat het een ideaal testveld maakt voor Xiaomi om zijn brand-awareness verder te vergroten. We zijn verheugd om dit vanuit Den Haag te gaan realiseren.’
Xiaomi maakte officieel zijn debuut in West-Europa in november 2017 vanuit Spanje. Vanaf het eerste kwartaal van dit jaar is het bedrijf het nummer vier smartphonemerk met een marktaandeel van tien procent. Het was ook het enige topsmartphonemerk dat een toename, bijna tachtig procent, zag in zendingen in West-Europa, volgens statistieken van marktonderzoeker Canalys.