Zowel Bpost als Proximus lanceerden de voorbije week een webshop-formule voor de kleine kmo. Bij Bpost is dat een webshop die je in een halfuur uit de virtuele grond kan stampen. Maar is dat wel een goed idee?
Elke Zaak Online. Dat is de naam van de alles-in-één-tool van Bpost die kleine en lokale handelaars en bedrijven in staat wil stellen om een webshop op te richten zonder dat daar gespecialiseerd personeel of middelen voor nodig zijn.
Je hebt de keuze tussen drie formules. Het goedkoopste abonnement is gratis. Al mag je dan ook bijna niets verkopen: maximaal drie transacties per maand, wat je eerder als bescheiden webwinkel mag omschrijven. Bpost heeft ook nog twee betalende formules (van 25 en 45 euro per maand). Winkeluitbaters beheren de shop online of via een app. Ze kunnen betaalmogelijkheden toevoegen en via sociale-mediakanalen adverteren.
Elke Zaak Online is eigenlijk een samenwerking tussen Bpost en de Oost-Vlaamse startup Shopitag. Dat bedrijf brengt onder eigen naam een haast identieke dienst uit. Nieuw is zo’n lage-drempelwebshop alvast niet. Gelijkaardige diensten kwamen en komen ook al van Gouden Gids, Telenet, Proximus en andere (buitenlandse) spelers. Maar het aanbod van Bpost is scherp, zeker de gratis formule, want tegen gratis is het best moeilijk concurreren.
Beter laat dan niet
Ik vind het initiatief van Bpost (en Shopitag) goed, omdat het de drempel laag legt voor elke kmo met bescheiden online-shopping-ambities. Zo kunnen die ook eens hun teen in het water steken. Natuurlijk komt het wat laat, want menig kmo en handelaar zat drie maanden geleden al met de handen in het haar om zijn goederen ook digitaal aan de man te brengen. Maar beter laat dan niet, denk ik dan maar.
Tijdens de lockdown kreeg e-commerce een boost. Daarom niet meteen in omzet, maar zeker in de hoofden van ondernemers. Ook andere aanbieders roeren zich. De aankondiging van Bpost was nog niet koud of Proximus lanceerde zijn Bizz Online Webshop voor kleine ondernemingen. ‘Met Bizz Online S kunnen ze voor vijftien euro per maand al een eerste stap op internet zetten’, zo klinkt het bij Proximus. Het telecombedrijf breidt zijn aanbod nu uit met de lancering van nieuwe producten en oplossingen die kmo’s online begeleiden.
Webshop op zich is nog geen strategie
De webshop voor de kmo zit dus duidelijk in de lift. Nu al is een verkoop op vijf het gevolg van een bestelling via het web, las ik ergens. En die groei, daar plukt zeker ook Bpost zelf de vruchten van. Op topdagen levert Bpost zowat een half miljoen pakjes af per dag. Bpost wil hen via Elke Zaak Online laten meeproeven van het succes van e-commerce. Maar dan wel als zij de pakjes door Bpost laten leveren.
Toch kan je je afvragen of bij zo’n Bpost ‘halfuurwebshop’, met maximaal drie verkopen, ook bezwaarlijk over e-commerce spreken. Een webshop op zich is nog geen strategie. ‘Elke webshop heeft recht op een businessplan, een digitale strategie en een professionele uitvoering’, zo klonk het in een perscommuniqué waarin webfederatie Feweb zijn gerustheid uitsprak over het Bpost-initiatief. Ze hebben daar bij Feweb zeker een punt. Ook al lijkt de halfuurwebshop me niet meteen concurrentie voor de webprojecten die hun leden bij klanten afleveren.
Gratis bestaat niet
Voor sommige kleine projecten kan het opzetten van een webshop via een onestopshop een goede start zijn. Toch volgt de leverancier best uit de strategie, en niet omgekeerd. En moet je je afvragen hoe je achteraf je klanten- en verkoopgegevens nog uit zo’n platform kan halen. Want gratis bestaat niet. En dan heb ik het niet eens over het noodzakelijke budget om bezoekers naar de webshop te trekken en ze te transformeren naar kopers.
Kortom, een snelle webshop zorgt daarom nog niet meteen voor snel succes.