Contentstack, Commercetools, EPAM Systems en Valtech hebben de Mach Alliance gelanceerd. De alliantie wil de interoperabiliteit en open architectuur van moderne software promoten als aanjager van digitale ervaringen. Tal van andere bedrijven hebben zich als lid aangesloten.
De naam van de alliantie staat voor Microservices en Api-first, Cloud-native saas en Headless en is geïnspireerd op de hoge snelheid waarmee moderne software-ecosystemen hun zakelijke klanten beter kunnen bedienen. De alliantie wil bedrijven helpen de meest flexibele systemen, processen en vaardigheden in huis te halen om daarmee hun concurrentiepositie te verbeteren. Naast de oprichters bestaat de Mach-alliantie uit Algolia, Amplience, Cloudinary, Constructor.io, Contentful, E2x, Fluent Commerce, Frontastic, Mobify en Vue Storefront. De organisatie hoopt in de toekomst nog meer leden te verwelkomen.
De alliantie wil technische kennis en best practices delen en de voordelen tegenover propriëtaire softwaresuites promoten. Er moeten ook artikelen, technische documentaties en whitepapers gepubliceerd worden rond de criteria die bedrijven moeten hanteren bij hun keuze voor bepaalde software. Later zullen er ook events georganiseerd worden.
‘Het voornaamste doel van de Mach Alliance is duidelijk maken wat de voordelen van moderne software-ecosystemen zijn die de flexibiliteit en openheid bieden die ontbreken in het ontwerp van traditionele softwaresuites’, zegt Matthew Baier, coo van ContentStack. ‘De vraag naar flexibiliteit en snelheid neemt al jaren toe en de druk op organisaties om online ijzersterk te presteren, is door de Covid-19-pandemie verder toegenomen. De Mach Alliance neemt een adviseursrol op zich voor bedrijven die alle mogelijkheden van een modernere digitale en flexibele stack en ecosysteem willen ervaren.’