Cyberaanvallen kosten bedrijven meer geld. Het totale schadebedrag bij slachtoffers is dit jaar met 61 procent toegenomen. Het aantal bedrijven dat één of meermaals slachtoffer is geworden van cybercrime is echter gedaald van 61 procent naar 39 procent. Het gemiddelde neemt flink toe.
Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van verzekeraar Hiscox onder 5.569 professionals die betrokken zijn bij de cyberbeveiliging van hun organisatie. De financiële gevolgen verschillen aanzienlijk per sector, bedrijf en land. Nederland staat op de vierde plaats in de landenranglijst met een mediaan schadepost van 67.000 euro. Vorig jaar was dat 10.800 euro. België zit dit jaar op 54.000 euro, terwijl de mediaan in 2019 9.000 euro bedroeg.
De meest voorkomende cyberincidenten zijn phishing (45 procent), computervirussen/wormen (42 procent) en website-gerelateerde aanvallen (34 procent). Van de Nederlandse doelwitten had één op de vijf te maken met een phishingincident waarbij gegevens werden vernietigd. De trend is om medewerkers van bedrijven op een persoonlijke manier te benaderen. Deze geraffineerde werkwijze en het groeiend aantal doelgerichte aanvallen maakt het erg lastig zich hier tegen te verdedigen. Daarnaast blijven hackers massaal zoeken naar belangrijke zwakke punten in servers om kwetsbare bedrijven aan te vallen en te besmetten.
De energiesector is het afgelopen jaar het hardst getroffen met een mediaan schadepost van 303.000 euro, gevolgd door de financiële dienstverlening (149.400 euro) en de productiesector (90.000 euro). Vorig jaar was de gezondheidssector het hardst getroffen, gevolgd door de vrijetijdssector en financiële dienstverlening.