Jarenlang tikte in de ontvangsthallen van de ING-hoofdkantoren in Amsterdam en Brussel een digitale klok af tot 26 mei 2020. Tegen dan moest er voor de groep sprake zijn van één geïntegreerd bankplatform voor België én Nederland. Maar de klok werd stilletjes verwijderd en de oorspronkelijke plannen voor een gemaakt bankenplatform over de landsgrenzen heen belandden in de prullenmand. Een van de oorzaken? De grote cultuurverschillen tussen Nederlandse en Belgische it'ers.
Het project botste op complexe it-problemen én grote cultuurverschillen tussen België en Nederland. De Nederlanders waren en zijn er bijvoorbeeld van overtuigd dat België digitaal nog ver achteroploopt. De Belgische it’ers stelden dan weer dat ze zich stoorden aan ‘de Hollanders’ die kwamen zeggen dat het in België niet draait, terwijl volgens hen juist ING Nederland er op it-vlak het slechts aan toe is.
Het is niet de eerste keer dat Computable signaleert dat Nederlandse en Belgische it’ers soms moeilijk door één deur kunnen. Wat vindt u? Is een samenwerking bij voorbaat al gedoemd te mislukken of valt dat mee en gloort er hoop aan de horizon?