Dat e-commerce ging profiteren van de lockdownmaatregelen in de voorbije maanden, dat was duidelijk. Maar met hoeveel stegen de online-verkopen in ons land?
Een stijging met bijna de helft (49 procent). Zoveel gingen de verkopen via internet in België in april de hoogte in, in vergelijking met april vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van Statbel.
In maart ging het om een toename met bijna 32 procent, in vergelijking met maart 2019. Dat alles als gevolg van de lockdownmaatregelen als gevolg van de Covid-19-crisis.
Winnaar
E-commerce (officieel heet de categorie ‘detailhandel via postorderbedrijven of via internet’) is hiermee de (logische) winnaar, omdat veel fysieke winkels gesloten waren. Pas vanaf midden april mochten bijvoorbeeld de doe-het-zelfzaken en tuincentra terug openen.
Naast de grote internationale spelers als Bol.com gingen ook lokale handelaars (vaak voor het eerst) over tot e-commerce. Een federatie als Feweb, dat de digitale kmo’s verenigt, sprak bijvoorbeeld over een ‘Belgische e-commerce-boom’ die voor haar leden vaak nieuwe projecten opleverde.
Verliezer
Volgens Statbel kende het gehele volume van de verkopen, met uitzondering van de brandstoffen, een daling van twaalf procent ten opzichte van dezelfde maand van vorig jaar.
De grootste daling werd in april, door Statbel, overigens waargenomen in de sector ’textiel, kleding en schoeisel’, namelijk een daling van 81 procent.