De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) komt stilaan op kruissnelheid. De organisatie legt een nieuwe boete op rond promotiemateriaal en heeft een berisping voor de fiscus klaar.
In het eerste geval ging het om een klacht van een individuele burger die regelmatig spullen en nieuwsbrieven van een organisatie ontving. Na een tijdje kloeg de eiser bij de betreffende organisatie en vroeg die hen om te stoppen met het verzenden van promotieartikelen en de persoon van de mailinglijst te verwijderen.
Aangezien de non-profitorganisatie niet aan dit verzoek gehoor gaf en promotieartikelen bleef verzenden, diende hij klacht in bij de GBA. Die onderzocht de klacht en deed uitspraak in een 14 pagina’s lang besluit. Het legt de nadruk op de herhaalde inbreuk door de non-profitorganisatie en het feit dat zij haar promotieactiviteiten niet heeft stopgezet, zelfs niet na ontvangst van een officiële klacht. Met een boete van duizend euro tot gevolg, analoog met de beperkte omzet van de organisatie.
De boete van duizend euro is beperkt, maar bevestigt de potentiële impact van een individuele klant en klacht. Dat was ook zo het geval bij het verhaal over het mainframe bij ING dat Computable eerder deze week bracht. Ook daar lag een klacht van een klant aan de basis.
Fiscus
Overigens was het niet de enige recente beslissing van de GBA. Die tikte recent nog de Belgische fiscus op de vingers. Zo moet de FOD Financiën de toegang via een Microsoft-account tot haar toepassing ‘Fisconetplus’ opschorten, een databank met fiscale wetgeving.
Volgens de GBA kan het niet dat men op die manier persoonsgegevens moet achterlaten om toegang te krijgen tot publieke informatie. Vorig jaar al wees de GBA er op dat deze werkwijze in strijd is met de GDPR.