Na de introductie van stoom, elektriciteit en computing in de afgelopen eeuwen is er een nieuw tijdperk aangebroken waarin fabrikanten technologieën – dat zijn nu cloud, data-analyse, artificiële intelligentie (ai) en internet of things (iot) – gebruiken om mensen, processen en gegevens met elkaar te verbinden en slimme productie mogelijk te maken. Hoewel deze vierde industriële revolutie al even is ingezet, vertrouwen veel bedrijven nog steeds op verouderde technologische systemen.
Fabrikanten die succesvol willen zijn, moeten vooruitkijken, hun huidige activiteiten onder de loep nemen en op basis daarvan bepalen of ze wel de juiste technologie in huis hebben. Om te bepalen of een fabrikant klaar is voor industrie 4.0 moeten vier gebieden onder de loep genomen worden: personeel, bedrijfsprocessen, activa en klantervaring.
Optimalisatie van het personeelsbestand.
De gehele industrie lijkt op bepaalde gebieden te kampen met een gebrek aan kennis. Ervaren professionals gaan met pensioen en het aantrekken en behouden van nieuw talent blijkt lastig. De huidige werknemers zijn vaak niet bekend met zaken als datawetenschap en machine learning, terwijl de nieuwe generatie op zoek is naar vooruitstrevende werkgevers met nieuwe organisatiestructuren en innovatieve bedrijfsvoering.
Als bedrijven willen moderniseren moeten ze ook een goed voorbereid team hebben, dat ontvankelijk is voor ambitieuze ideeën en bereid om nieuwe tactieken uit te voeren. Alleen een open houding ten opzichte van verandering kan kansen opleveren. Het opbouwen van een bedrijfscultuur die waarde hecht aan innovatie en samenwerking is daarom een noodzakelijke eerste stap in een succesvolle digitale transformatie.
Goed gedefinieerde verwachtingen en prioriteiten, en inspraak van werknemers, maakt het beheer van personeel eenvoudiger en effectiever. Technologie kan een omgeving creëren die is afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen en waarin het personeel zich betrokken voelt. Oplossingen voor personeelsmanagement, evenals de mogelijkheden van moderne erp-oplossingen, kunnen fabrikanten helpen. Men kan dan denken aan toegang geven tot relevante, accurate gegevens door middel van rolgebaseerde dashboards, toptalent identificeren, aantrekken, behouden en zo goed mogelijk inzetten en tot slot mobiele toegang bieden tot hun werk om de dienstverlening te verbeteren.
Om de overgang naar nieuwe digitale concepten soepel te laten verlopen, moet het personeel worden opgeleid en de kans krijgen om deel te nemen aan de besluitvorming. De eerste stap is werknemers helpen de overkoepelende doelstellingen te begrijpen. De volgende stap is het aantonen van de waarde ervan en het schetsen van de voordelen. Ten slotte moeten ze technologische hulpmiddelen krijgen die hun werkervaring verbeteren. Als zij zelf de voordelen van technologie ervaren, wordt de acceptatie ervan vergroot.
Moderne it-oplossingen voor zaken als personeelsmanagement en rapportage en analyse helpen een organisatie bij het plannen en gebruiken van middelen en het beheersen van de arbeidskosten, terwijl tegelijkertijd de ervaring van de werknemer wordt verbeterd. Digitalisering kan een fabriek drastisch transformeren en een solide basis zijn voor toekomstige groei. Daarnaast kan een cultuur, die geënt is op verandering, ervoor zorgen dat grotere digitale initiatieven succesvol van de grond komen.
Procesoptimalisatie
Gebruik ai om workflows te automatiseren. Bijna alle slechte beslissingen komen voort uit slechte gegevens. Personen één voor één ondervragen om te ontdekken waar de waarde zich in een dataset bevindt, is foutgevoelig en bovendien tijdrovend. Met behulp van ai kan een systeem potentiële problemen identificeren en repetitieve taken verbeteren en automatiseren. Deze krachtige technologie introduceert transparantie in bedrijfsprocessen en legt inefficiënties bloot die verhinderen dat bedrijven hun prestaties verbeteren en een hoger niveau van klantenservice realiseren.
Kies softwaresystemen die holistische planning ondersteunt
De huidige wereld verandert snel en de concurrentie kan agressief zijn. Hierdoor kan het langer duren om goedkeuring te krijgen voor een aankoop of om een duidelijk beeld te krijgen van de voorraadniveaus – met allerlei negatieve gevolgen als resultaat. Fabrikanten zouden juist vrijuit moeten kunnen handelen en marktkansen kunnen verzilveren zodra ze ontstaan.
Materialen wereldwijd traceren
Digitale transformatie van de supply chain is afhankelijk van goede inzichten en van vertrouwen. Vertrouwen in de supply chain, maar ook vertrouwen in de prestaties van bedrijven om goederen te leveren op het juiste moment en op de juiste plek. Transformatie is echter niet eenvoudig en elke investering in de supply chain moet meetbare resultaten opleveren.
Een handelsnetwerk verbindt bedrijven met hun hele supply chain – van leveranciers en fabrikanten tot brokers, 3pl’s (third party logistics) en banken. Dit maakt de weg vrij voor een betere zichtbaarheid van de supply chain, samenwerking en voorspellende intelligentie.
Door een gefaseerde aanpak van de digitale transformatie en het opbouwen van meer connectiviteit in de hele supply chain kunnen bedrijven de weg vrijmaken voor een toekomst waarin iedereen met elkaar verbonden is en waarbij ze tegelijkertijd de uitdagingen aan kunnen waar ze nu mee worden geconfronteerd.
Asset-optimalisatie
Technologie verandert in rap tempo en dit maakt het voor fabrikanten moeilijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste innovaties. Met de huidige hoge verwachtingen qua beschikbaarheid van middelen en het bijhouden van de bestaande systemen, hebben fabrikanten elke tijdbesparende tool nodig die ze kunnen krijgen. De potentiële voordelen qua efficiëntie en productiviteit van verschillende technologieën, kunnen helpen om de productie soepeler te laten verlopen. Zo kunnen sensoren apparatuur controleren op vroegtijdige waarschuwingen voor storingen. En kunnen prestatieproblemen in een vroeg stadium opgespoord worden, zodat tijdig kan worden ingegrepen voordat er grotere problemen optreden.
De sensoren produceren echter wel grote hoeveelheden gegevens en om waardevol te zijn en betekenis te krijgen moeten ze worden gesorteerd. Zonder analyse zijn ze nutteloos. Voorspellende analyses maken gebruik van ingebedde functionaliteit, zoals ai en machine learning, om patronen te herkennen en datawetenschappelijke algoritmen toe te passen, om vervolgens projecties te kunnen maken van toekomstige incidenten.
Een prescriptieve aanpak wordt voor het beheer van assets als optimaal beschouwd. In het post-digitale tijdperk zal dat nog belangrijker zijn. Bij deze benadering stellen geavanceerde enterprise asset management-oplossingen preventieve tactieken voor, adviseren hoe te handelen en voorspellen de uitkomst. Preventief onderhoud maakt gebruik van voorspellingen en algoritmen om de toekomst te voorspellen en te anticiperen op hoe de prestaties van de bedrijfsmiddelen geoptimaliseerd kunnen worden. Zo zijn maintenance teams en asset managers van fabrieken, nutsbedrijven en facility managers zich terdege bewust van de aanzienlijke kosten die gepaard gaan met energie en de kritische rol die dat speelt in de goede werking van industriële installaties en commerciële faciliteiten.
Naarmate de energiekosten blijven stijgen, wordt het energieverbruik een steeds belangrijker aandachtspunt van de kostenbewuste asset-onderhoudsteams. Technologie kan helpen bij het monitoren van het energieverbruik, waardoor managers een waardevol instrument krijgen om deze grote kostenpost te beheersen.
Klantervaring
Historisch gezien staat de maakindustrie bekend om zijn ‘take-it-or-leave-it’ bedrijfsmodel. Decennialang was de formule voor winstgevendheid in discrete productie het realiseren van massaproductie met zo min mogelijk variatie. Procesfabrikanten konden vertrouwen op recepten en ingrediënten die decennialang onveranderd bleven. Distributeurs en retailers waren verantwoordelijk voor het klantcontact en het communiceren van hun feedback met fabrikanten om zo veranderingen of innovaties voor productverbeteringen in gang te zetten. Het industrie 4.0-tijdperk brengt daar verandering in. Klanten verwachten nu een op maat gemaakte ervaring, en fabrikanten zijn technologie aan het implementeren waarmee zij dat kunnen realiseren.
Geautomatiseerd offerte- en klantenservicenetwerk
Voor de huidige fabrikanten is het noodzakelijk om klanten bij het ontwerpproces te betrekken, ook al spreken ze misschien niet de technische taal om hun ideeën gemakkelijk te delen met professionele productontwerpers. Fabrikanten kunnen deze communicatiekloof overbruggen door een oplossing te gebruiken die klanten praktische ontwerpparameters geeft die gebaseerd zijn op best practices. In een dergelijke omgeving kunnen klanten vrij hun productideeën delen en indienen, wat productontwerpers vervolgens een uitgangspunt geeft voor de technische specificaties die nodig zijn om de productie ervan verder uit te werken.
Verder is cpq-technologie (configure-price-quote) in dit stadium een nuttige aanvulling. Dit kan helpen het bestelproces van op maat gemaakte producten te versnellen met geavanceerde visuele productcatalogi en zoekmogelijkheden die vergelijkbaar zijn met Google. Ook kan het klanten begeleiden bij het selecteren van een product, inclusief de opties en de configuraties om aan hun unieke behoeften te voldoen.
Een geïntegreerde aanpak tussen de cpq- en erp-systemen zorgt voor een betere coördinatie tussen alle disciplines en specialisaties binnen een organisatie. Dit resulteert bovendien in het afbreken van organisatorische silo’s, omdat het offertetraject de grenzen van afdelingen overschrijdt. Verder zorgt het voor een meer tijdige en geautomatiseerde productie van een offerte, wat uiteindelijk leidt tot een betere ervaring voor de klant.
Met op iot gebaseerde inzichten kunnen fabrikanten een traditioneel productaanbod omzetten in een dienst. Deze nieuwe klantgerichte functie wordt vervolgens een differentiator die waarde toevoegt, relaties opbouwt met klanten, commoditisering voorkomt en voor winst zorgt.
Succesvol zijn
Industrie 4.0 dwingt fabrikanten kritisch naar hun activiteiten te kijken en te zien of ze klaar zijn voor de toekomst. Hebben ze de juiste oplossing in huis om aan te slag te gaan met het tekort aan talent, inefficiënte bedrijfsprocessen, de complexiteit van de supply chain en het beheer van assets, en kunnen ze voldoen aan eisen van de klant? Fabrikanten die nieuwe technologie omarmen gaan verder dan proof-of-concept-projecten en zijn nu gericht op het bouwen van herhaalbare use-cases.
Industrie 4.0 kan overweldigend overkomen, maar met een strategisch plan dat gericht is op de vier belangrijke gebieden – personeel, proces, middelen en klantervaring – kunnen fabrikanten wel degelijk succesvol zijn in dit nieuwe tijdperk.