Bijna negen op tien bedrijven die voor digitale innovatie kiezen en erin investeren, komen tot de vaststelling dat deze meteen rendement oplevert. Het cijfer komt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos in opdracht van SAP uitvoerde bij meer dan 130 Belgische bedrijven.
De SAP Technobarometer peilt naar de actuele situatie bij bedrijven op het gebied van digitale innovatie en transformatie. SAP polste naar de manier waarop Belgische bedrijfsleiders ermee omgaan en wat digitale innovatie voor hen betekent. Liefst 87 procent stelde na het doorvoeren van een digitale innovatie dat er tastbare resultaten waren voor het bedrijf. De vaakst aangehaalde factor (55 procent) voor digitale innovatie is een verhoging van de efficiëntie. Versnellen van het productieproces (26 procent) en kosten besparen (19 procent) zijn de andere belangrijke redenen om op verdere digitalisering in te zetten.
‘De resultaten tonen bovendien een positieve evolutie ten opzichte van de resultaten uit 2018’, zegt Alain Gregory, managing director van SAP België. ‘Toen waren slechts 43 procent van de Belgische bedrijven bezig met digitale transformatie. Dat cijfer is nu gestegen naar 77 procent. Steeds meer bedrijven zien dus in dat je door technologie in te zetten businesswaarde creëert.’
Plannen hebben
Er zijn wel opvallende regionale verschillen in België. In Vlaanderen zegt 56 procent van de bedrijven dat ze nieuwe digitale projecten geïmplementeerd hebben, in Brussel en Wallonië slechts 21 procent. Daartegenover staat dat 31 procent van de bedrijven in Brussel en Wallonië aangeeft binnen nu en twee jaar plannen te hebben om te digitaliseren. Slechts 15 procent van de Vlaamse bedrijven heeft plannen. Opmerkelijk is dat 48 procent in Brussel en Wallonië zegt geen plannen te hebben.
Voor 91 procent van de Belgische bedrijfsleiders staat digitale innovatie in de eerste plaats voor cloud-oplossingen. Een resultaat dat in lijn ligt met dat van de vorige editie. Opvallend is de stijging van big data. In 2018 scoorde alles wat met data te maken had, tussen de 30 en 40 procent. Vandaag is dat cijfer gestegen naar 77 procent.
Bedrijfsleiders zijn dus overtuigd van digitale innovaties, maar uiteraard moeten de nodige middelen vrij gemaakt worden. Precies daar blijkt de schoen nog vaak te knellen. 40 procent van de bedrijven haalt aan dat een beperkt budget hen ervan weerhoudt om te investeren in de nieuwste digitale technologie. Naast financiële middelen zijn ook een gebrek aan bekwame mensen (14 procent) en tijd (ook 14 procent) de vaakst opgeworpen redenen om niet voor een digitale innovatie te kiezen.