We hebben er tientallen seminaries en rondetafels aan besteed: het nieuwe werken waarbij iedereen op gelijk welke plek in de onderneming kan plaatsnemen en z’n laptop en smartphone kan koppelen op het bedrijfsnetwerk. Komt er nu een einde aan die bubbel? Dankzij corona?
Heel wat hr-afdelingen hebben er lang over getobd en uiteindelijk is er miljoenen geïnvesteerd in de nieuwe werkstek. Geen eigen kantoor meer, open space, de zogenaamde flexdesk. Er werd ook bespaard want het aantal vierkante meters werd fors teruggedraaid. Niet iedereen is op hetzelfde moment aan de slag. Men kon gelijk waar aanschuiven, naar believen, alleen in een cocon of in een vergaderzaal met velen. In de praktijk bleek dat iedereen altijd dezelfde werkplek opzocht. Mensen willen zekerheid, flexibele oplossingen ‘werken’ niet. Dat blijkt nu ook weer uit de coronamaatregelen. Maar hr-managers dachten dat the new way of working ook de aanzet zou zijn tot meer interactie en dus meer creativiteit en innovatie. Dat bleek dan toch niet het geval. Medewerkers werden afgeleid door het gepalaver van anderen en al snel haalde iedereen z’n hoofdtelefoon boven zodat het opnieuw leek dat iedereen in z’n eigen kantoortje zat, in z’n eigen bubbel.
Corona zorgde ervoor dat iedereen die kon, thuis werkte. ‘Tiens, dat werkt ook?’, wenkbrauwde het topmanagement. Tja, waarom zou dat niet werken? Voor heel wat ondernemingen was dat echter nieuw. Vaak zal er nu voor gekozen worden om groepen medewerkers afwisselend thuis te laten werken zodat ze niet in contact komen met elkaar.
Maar hoe doe je dat in een vergaderzaal of in de bestuurskamer waar je een afstand van anderhalve meter tussen elkaar moet houden? Het aantal nutteloze vergaderingen zal in elk geval verminderen, de duur van de bijeenkomsten ook én het aantal mensen die niet nodig zijn in de meeting zullen gelukkig geen tijd meer verliezen.
De hamvraag is nu of iedereen opnieuw z’n eigen kantoor krijgt om smetvrees te voorkomen. Zal elke desk telkens opnieuw gepoetst moeten worden na elk bezoek? Ik was zopas bij m’n tandarts voor een tandafdruk. Het was even schrikken want die was gehuld in een spooky blauw pak met mondmasker en gezichtsbeschermer. Maar ze vertelde me dat ze amper vijf klanten per dag mocht ontvangen, dat het kabinet telkens volledig ontsmet moest worden. Dat er minstens een half uur tijd moest zijn tussen elke nieuwe klant. Een knauw in de productiviteit. Een tandarts is uiteraard wel speciaal, hoor ik u denken. Benieuwd wat de impact zal zijn op het bedrijfsleven. Een ding is zeker, de gezellige babbel aan de koffiemachine behoort tot het verleden. De coffee corner zal verdwijnen. Dat wordt dan de corona corner.