De voorbije weken heb ik tientallen webinars gevolgd. Sommige waren zeer goed, andere iets minder. Bij eentje zaten er zeven deelnemers, bij een ander zeshonderd.
Sommige webinars heb ik aandachtig gevolgd en genoteerd. Andere volgde ik met een half oog. Bij eentje blies ik na tien minuten de virtuele aftocht. Intussen ben ik ook betrokken bij het zelf organiseren van enkele webinars.
Het is gek. Webinars zijn een concept dat al jaren bestaat, maar in volle coronaperiode zijn ze erg prominent aanwezig. Je kan ze dagelijks niet bijhouden, laat staan volgen. En de meeste zijn gratis. Eigenlijk wel geweldig.
We zitten in de grootste digitale training ooit. En ook bij webinars gaat het vaak nog om testen en uitproberen. We hebben dus genoeg gezien om te weten wat je moet doen om je webinar te doen lukken. Maar ook om het flink te hypothekeren. Of om het gigantisch te verknoeien.
1. Vertrouw blindelings op technologie (en test nooit)
Verbindingen die wegvallen, sprekers die onverstaanbaar zijn. Veel valt al te verhelpen als je op voorhand test of proefdraait. Bij een webinar dat ik vorige week volgde, had de spreker zich opgesteld in het midden van zijn (lege) kantoor. Met als gevolg dat de klank allesbehalve optimaal was. Een test had zoiets duidelijk gemaakt.
2. Maak er een gezellige salespitch van
Als ik het hoor van vrienden en collega’s: de meest oninteressante webinars zijn die waar bedrijven schaamteloos hun producten pitchen. Maar ook voor een webinar geldt: content first. Er is niks mis met je producten of diensten, maar ze moeten wel in het verhaal passen. En bij een slecht verhaal is – ook hier – het volgende webinar only one click away.
3. Interactiviteit is voor losers
De beste webinars die ik de voorbije weken heb gezien, zijn die die zoveel mogelijk interactiviteit met het publiek hebben ingebouwd. Soms was dat basic (‘laat de vragen gerust achter in de chat’), maar soms was dat met een ingebouwde poll. Of met een toepassing waarbij de deelnemers via hun smartphone input konden geven of stemmen.
4. Hoe meer achtergrondgeluid, hoe beter
Een no-brainer, maar toch. Altijd een goed idee om bij het begin van het webinar te vragen om iedereen zijn microfoon te muten. Als dat al niet by default zou zijn ingebouwd. Bij één webinar dat ik onlangs volgde, begon een deelnemer plots te roepen tegen een huisgenoot. Zijn microfoon stond dus niet op mute.
5. Tip van de veiligheidsraad: maak slides
Wat voor een echte presentatie geldt, geldt ook voor een webinar: goede slides zijn een wereld van verschil. Slides die je verhaal ondersteunen, slimme visuals en niet al te veel tekst en boodschappen op één slide.
6. Kies de spreker op het laatst
Ook dat is hetzelfde als met een echte presentatie: de spreker maakt het verschil. Wie is hij en wat wil hij brengen? En heb je een panel? Dan is een goede (en strenge) moderator cruciaal. Bij een webinar is het nog meer dan bij een echt event, nefast dat iedereen door elkaar gaat beginnen leuteren.
7. Zoombommetje: laat iedereen gezellig binnenwaaien
Toen het burgerwetenschapsplatform Scivil en de Jonge Academie onlangs hun websessie organiseerden, kwamen ongenode gasten hun meetings verstoren. Een indringer die hun inspiratiesessie bombardeerde met kinderporno.
Om extra publiek naar de meeting te krijgen, hadden de organisatoren de dag voordien een link gepost op Facebook. Wie daarop klikte, zat meteen in de meeting. Waardoor iedereen zonder wachtwoord of (formele) uitnodiging kon binnenvallen. Wat dus ook gebeurde. En hoe.