Verzekeringsmaatschappij Allianz Benelux heeft de TrustBuilder Identity Hub geïmplementeerd voor identity & access management (IAM). Allianz kwam in contact met TrustBuilder toen het zijn threat management gateway (TMG) moest vervangen nadat Microsoft het einde van de ondersteuning voor dat product aankondigde.
Met de Trustbuilder Identity Hub krijgen de medewerkers van Allianz Benelux SSO (Single Sign-on)-toegang tot alle applicaties in het bedrijf, kunnen makelaars inloggen op de Allianz-applicaties met een door hen gekozen authenticatiemethode en kunnen eindklanten online de documentatie raadplegen.
Aangezien Allianz met een netwerk van onafhankelijke makelaars werkt, moest het bedrijf zijn klanten meerdere authenticatiemethoden aanbieden. Veel makelaars maken gebruik van het Portima-netwerk dat speciaal voor de Belgische verzekeringsmarkt is ontwikkeld. Bovendien willen zij geen aparte authenticatiemethode voor elke verschillende verzekeringsmaatschappij waarmee ze werken. ‘Makelaars willen dat hun medewerkers ’s morgens één keer inloggen en zo toegang krijgen tot alle applicaties bij hun verschillende partners. Single Sign-On en Federated Authentication zijn voorwaarden voor makelaars om met ons samen te werken’, zegt information security officer Philippe Mermuys. ‘Tegelijkertijd bouwt Allianz ook aan nieuwe relaties met zijn klanten. Verzekeraars die met makelaars werken, hebben traditioneel weinig of geen interactie met de persoon die de verzekering afsluit. Digitalisering verandert dat. Daarom was de marketingafdeling nauw betrokken bij de opbouw van de business case: marketing wil klanten in staat stellen om zelf online te ‘onboarden’, in plaats van de traditionele papieren aanmeldingsformulieren in te vullen.’
Na een marktscan besloot Allianz Benelux samen te werken met TrustBuilder en zijn TrustBuilder Identity Hub. ‘We wilden werken met een bedrijf dat gevoel had voor de specifieke kenmerken van de Benelux-markt en ondersteuning bood aan lokale identiteitsaanbieders zoals Itsme in België en Luxemburg of Eherkenning in Nederland’, aldus Mermuys. ‘We weten ook dat TrustBuilder samenwerkt met andere bedrijven zoals Portima, Unified Post of OneSpan/Vasco en jarenlange ervaring heeft met de integratie van itsme.’
In totaal moest Allianz zo’n veertig applicaties migreren van Threat Management Gateway naar de TrustBuilder Identity Hub. Allianz heeft de applicaties één voor één gemigreerd, waarbij de apps voor levensverzekeringen eerst aan de beurt kwamen. Andere applicaties zijn geleidelijk overgezet. Al met al hebben aan de kant van de makelaars zo’n 15.000 mensen toegang via TrustBuilder Identity Hub. Zodra ook klanten aangekoppeld worden, zal het aantal gebruikers blijven groeien. Op termijn wordt ook geïntegreerd met ABS – het Allianz Business System dat alle kernsystemen bundelt in één pakket – en een alternatief biedt voor het huidige mainframe-systeem.