De coronacrisis laat ook zijn sporen na als het gaat om outsourcing-contracten. Eén cio op drie is van plan om contracten te heronderhandelen, of heeft dit reeds gedaan.
De cijfers komen van CIONet na een rondvraag bij vijfhonderd Europese cio’s en it- en digitale verantwoordelijken.
67 procent van de cio’s heeft op dit moment zijn contracten of kostenafspraken met zijn leveranciers niet of nog niet heronderhandeld. Maar één op vier is dit wel van plan. En 8 procent van de Europese cio’s uit de rondvraag heeft dit intussen wel al gedaan.
Continuiteit & cash
Een voorbeeld daarvan is Miao Song, global cio bij Mars, gespecialiseerd in fast moving consumer goods zoals petfood, chocolade of rijst. Zij is vanuit haar functie gebaseerd in Brussel. ‘Wij spendeerden de laatste weken heel wat tijd met onze leveranciers om een aantal van de contracten te bekijken’, stelt Song, die het belang van veerkracht voor it gedurende deze coronacrisis benadrukt.
Al gaat het bij die gesprekken niet uitsluitend om pure besparingen. ‘De kwestie is om nieuwe prioriteiten in it-investeringen te bepalen’, stelde ze enkele dagen geleden gedurende een webconferentie.
Twee zaken staan daarbij, volgens haar, voorop voor haar organisatie: business continuity en cash. Het bedrijf moet dus onder alle omstandigheden blijven functioneren, maar tegelijk ook zuinig omspringen met de middelen. ‘We moeten ook cash bewaren voor ons bedrijf.’