Zowel Proximus als Telenet voelen de impact van de corona-crisis op hun cijfers. Beide bedrijven konden nog standhouden in het eerste kwartaal, maar zijn voorzichtig over de rest van hun boekjaar.
Bij Proximus tikte de totale omzet dit kwartaal af op iets meer dan 1,39 miljard euro. Vorig jaar was dat ruim 1,41 miljard. Bij BICS, de wholesale-dochter voor internationale verbindingen, daalde de omzet van 319 miljoen naar 308 miljoen.
Bij het enterprise-segment waren de cijfers gemengd. Zowel het aantal klanten voor mobiele abonnementen als het aantal m2m (machine-to-machine)-aansluitingen gingen er op vooruit. De inkomsten uit voice- en datadiensten moesten wel (opnieuw) een achteruitgang slikken. Inzake ict realiseerde Proximus een groei van 1,8 procent op jaarbasis, vooral dankzij professionele diensten zoals security en hybride cloud-oplossingen. Proximus lanceerde onlangs de Proximus Accelerators, een ecosysteem van gespecialiseerde ict-filialen die zich richten op diensten eerder dan op producten met een lage marge.
‘Voor onze activiteiten op de thuismarkten sloten we het eerste kwartaal af met een omzet van min een procent en een stabiele onderliggende ebitda’, zo becommentarieerde ceo Guillaume Boutin de cijfers. ‘Het enterprise-segment zag zijn traditionele diensten verder afnemen, waardoor duidelijk wordt hoe noodzakelijk de omvangrijke transformatie is die we voor de komende jaren in dit segment hebben opgezet.’
Het totale aantal klanten voor vast internet kwam uit op 2.090.000, met een aangroei van 1.000 lijnen in het eerste kwartaal (+1,2 procent op jaarbasis). Rekening houdend met het feit dat bijna 7.000 internetklanten niet konden worden aangesloten in de laatste twee weken van maart, zou de klantenbasis voor internet een nettogroei van zowat 8.000 klanten hebben gekend in het eerste kwartaal van 2020. Eind maart waren er in totaal 2,34 miljoen vastespraaklijnen, een daling met 52.000 (-6,5 procent op jaarbasis).
Telenet
Bij Telenet ging de omzet vier procent hoger tot 653 miljoen euro, de bedrijfswinst steeg met twee procent naar ruim 153 miljoen. Ook bij de kabelboer daalde het aantal klanten met vaste telefonie, met zowat drie procent. Er kwamen wel 8.100 nieuwe breedbandklanten bij, de beste prestatie sinds medio 2016, gesteund door een verbeterde verkoop en een afgenomen klantenverloop. Telenet kon verder bijna 24.000 nieuwe mobiele abonnees verwelkomen.
Het coronavirus speelt het bedrijf wel parten doordat het winkels moest sluiten en zo bijvoorbeeld minder smartphones kon verkopen. De reclamemarkt die onder druk staat, doet dan weer mediadochter De Vijver (Vier, Vijf en Zes) pijn. En de Play Sports-dienst verliest dan weer klanten omdat er geen voetbal te zien is. Ook ict-dochter Nextel, die sinds mei 2018 eigendom is van Telenet, voelt de crisis door ‘bepaalde vertragingen van opbrengsten uit projecten’.
Volgens Telenet is de impact van corona nog niet helemaal doorgedrongen in de cijfers en zal die vooral in de komende kwartalen de kop opsteken. Het bedrijf gaat voor dit jaar uit van een omzetdaling van twee procent en een daling van de ebitda met een procent.