Ook de digitale kmo’s in ons land ondervinden flink hinder van de coronacrisis. Twee op drie van de Belgische digitale kmo’s ziet de omzet erdoor dalen. Bij sommige is die terugval zelfs fors.
Digitalisering is dan zogezegd een van winnaars van deze coronacrisis. En ook al zijn onze digitale kmo’s vaak ‘lean en mean’, toch laten ook zij een dalende omzet noteren.
Bij één op zes digitale (en kleine) bedrijven in ons land gaat het de laatste week zelfs om een omzetdaling van meer dan vijftig procent.
Bijna niemand genereert meer omzet, hoogstens een status quo. In het algemeen zien twee op drie van de Belgische kmo’s hun omzet de laatste weken dalen door de coronacrisis.
Helft op tijdelijke werkloosheid
Dat alles blijkt uit een rondvraag van vakorganisatie Feweb bij vijftig à zestig leden. Het gaat hierbij om kleinere bedrijven, die zich specialiseren in web & app building en andere digitale diensten.
Iets meer dan de helft van hen heeft ook tijdelijke werkloosheid aangevraagd. Tien procent overweegt het.
Feweb ondervraagt zijn leden regelmatig sinds de coronacrisis. De omzetevolutie laat al ongeveer een maand min of meer een gelijkaardig beeld zien.